10 brugsanvisninger til bådbatterier
Den rette håndtering af batterier er ved første øjekast en kunst i sig selv. Der er mange vigtige punkter at tage hensyn til, så dit batterisystem holder så længe som muligt. Ved forkert håndtering kan systemet allerede miste betydelig ydeevne efter en sæson.
For at forhindre dette viser vi dig de vigtigste tips, du bør vide om håndtering af batterier. Du vil se, at de fleste punkter er grundlæggende, og allerede ved køb af godt kompatible komponenter undgår du mange risici.
- Vær opmærksom på producenternes sikkerhedsanvisninger!
- Sørg for at bruge en passende oplader til at oplade batteriet.
- Oplad batteriet så hurtigt som muligt efter brug.
- Sørg for, at dit lithium-ion-batteri er beskyttet af et BMS!
- Vær opmærksom på et passende installationssted eller en sikker placering for dit batteri.
- Brug kun egnede kabler til forbindelsen, og monter dem omhyggeligt.
- Udfør regelmæssigt en ladningsbalance mellem de flere batterier, hvis du bruger en kreds med flere batterier.
- Brug helst kun batterier af samme model, alder og ladetilstand i en batterikreds.
- Vær opmærksom på korrekt opbevaring og vinteropbevaring af dit batteri.
- Overvåg regelmæssigt dine batteriers nøgledata.
Sikkerhedsinstruktioner for batterier
Sikkerheds- og brugsanvisningerne bør naturligvis altid overholdes. Dette er ikke kun vigtigt for din egen sikkerhed, men også for andres sikkerhed. Ved forkert brug kan det være, at du ikke har nogen eller kun begrænsede garantikrav over for producenten.
Du kan finde vejledningerne og betingelserne på de enkelte detaljesider for batterierne.
Egnet oplader
Brug kun opladere, der er egnede til dit batteri og den relevante forbindelse. Hvis en strømforbindelse i havnen ikke er designet til det, springer sikringen. Hvis du oplader lithium-ion-batterier med det forkerte udstyr, kan det føre til kapacitets tab!
Meget farligere er det dog, hvis du oplader et blybatteri forkert. Ved for høje ladestromme kan batteriet blive meget varmt, og der dannes mere brint i batteriet. Dette kan i ekstreme tilfælde føre til en høj brand- og eksplosionsfare, for ikke at nævne kapacitetstabet af batteriet.
Du bør oplade dit batteri så hurtigt som muligt efter brug.
Tidsnær opladning
Lithium-ionbatterier tåler ikke vedvarende dybdeafladning, da battericellerne derved kan blive irreparabelt beskadiget. Derfor er lithium-ionbatterier også beskyttet mod dybdeafladning af et BMS. BMS'en sikrer, at der altid er lidt restenergi i batteriet, så du er på den sikre side.
Vent ikke i flere uger eller endda måneder i en dybt afladet tilstand (over 90% afladning), ellers kan der muligvis opstå et kapacitetstab. AGM-batterier kan du trygt lade helt op. Lithiumbatterier trives mellem 50 og 80 % ladetilstand.
BMS
Lithium-ion batterier skal under alle omstændigheder beskyttes af et batteristyringssystem (BMS), da de ellers hurtigt kan miste kapacitet eller medføre sikkerhedsrisici. I de batterier, vi anbefaler, er der altid et BMS integreret.
Standardfunktioner for et BMS er:
-
Overbelastningsbeskyttelse
-
Kortslutningsbeskyttelse
-
-
Dyb-afladningsbeskyttelse
-
Balancering af cellerne
-
Temperaturovervågning
-
Strømbegrænsning mod høje strømme
-
Kommunikation mellem battericeller og bordcomputer
Lithium-ion celler er særligt sårbare over for over- og dybdeafladning. Hvis den spændingsområde, der er angivet af producenten, overskrides, kan det meget hurtigt føre til total svigt af den enkelte celle. Ved dybdeafladning af en celle under f.eks. 1,5 V dannes der kobberbroer. Ved genopladning fører disse til en kortslutning og dermed til ødelæggelse af cellen.
En anden vigtig funktion ved BMS er at balancere cellernes spændinger. En temperaturovervågning og en belastningsbegrænsning sikrer, at strømmen i nødstilfælde afbrydes. Batteriet kan dermed ikke tage skade, og farer som brande eller eksplosioner vil blive forhindret.
Egnede kabler
Kablerne skal have en tilstrækkelig stor tværsnit til anvendelsen. Det er bedst at bruge kabler direkte fra motor-/batteriproducenten. Disse bør normalt være inkluderet i leverancen. Selvfølgelig bør du ikke bruge beskadigede kabler.
Desuden er det vigtigt, at du bruger kabler med samme tværsnit og identisk længde, især ved parallelforbindelse. Forskellige kabler påvirker modstanden, hvilket kan medføre en reduceret levetid eller lavere kapacitet.
Opbevaring og overvintering af batterier
AGM-, gel- og lithium-ion-batterier kan normalt overvintre i båden, da de kolde temperaturer i Tyskland ikke skader dem. Kun under -20 °C kan batterierne tage skade, da elektrolyterne på et tidspunkt fryser.
Batterier tåler ikke vedvarende varme. Lave temperaturer er derimod godt egnet, så længe de ligger over -20°C, da selvafladningen derved reduceres.
Opbevaring af AGM- og gelbatterier
Opbevar blybatterier i fuld opladning, hvis det er muligt.
AGM- og gelbatterier bør opbevares i en fuldt opladet tilstand, hvis det er muligt. Du bør altid afbryde batterierne og, hvis muligt, tilslutte dem til en oplader med vedligeholdelsesopladning. Batteriet vil således blive opladet helt regelmæssigt.
Hvis dette ikke er muligt, anbefales det at kontrollere batteriets ladestand efter 2-3 måneder og eventuelt oplade det. Det er bedst at tage højde for producentens anbefalede afladningsslutspænding. Hvis afladningen kun er lille, kan man fremover undlade det eller øge intervallerne for kontrol.
Opbevaring af lithium-ion-batterier
Opbevar ikke lithium-ion-batterier i fuld opladning. 50-80% er ideelt.
Lithium-ion batterier bør helst ikke opbevares i en fuldt opladet tilstand. Det bedste er en ladetilstand på 50 – 80 %. Også lithium-ion batterier bør frakobles, men må under ingen omstændigheder tilsluttes en oplader med vedligeholdelsesopladning.
På grund af den meget lave selvafladning pr. måned bør batteriet kunne holde hele vinteren. Du kan dog efter et par måneder kontrollere ladetilstanden af dit batteri for at undgå dybdeafladning. Det er bedst at følge producentens anbefalede afladningsslutspænding.
Hvis der er lave temperaturer under -20° C, bør batteriet tages ombord, hvis det er muligt, da elektrolyterne kan fryse.
-
Opladnings- og afladningsstrømme
-
Batteriets ladetilstand
-
Batteriets temperatur under opladning og drift
-
Spænding af batteriet under opladning og i drift
Ladezustand
En indikator på motoren eller en separat batterimonitor viser dig batteriets ladezustand. Værdierne måles via spændingen og er tilstrækkelige, selvom de er lidt unøjagtige. Monitorerne er afhængige af producent og model, og kan endda være integreret i batteriet eller i elmotoren.
Som bruger har du den fordel, at du kan føle dig betydeligt sikrere under kørslen. Ingen usikkerhed om den aktuelle batteristatus og ingen uventede nedbrud.
Batterispænding
Spændingen er sandsynligvis den vigtigste parameter for et batteri. Ud fra spændingen kan ladetilstanden bestemmes. Når batteriet er fuldt opladet, ligger den målte spænding over nominelle spænding, nemlig ved ladningsslutspændingen. Når batteriet er "tomt", er der kun afladningsslutspændingen tilbage.
Overvågning af spændingen i et batteri og overvågning af ladetilstanden er altid tæt forbundet.
Hvis et batteri bliver for dybt afladet eller overopladet, er det skadelig for batteriet.
Lade- og afladningsstrøm
Strømmen til opladning styres af opladeren. Mange opladere tilbyder muligheden for at vise den aktuelle ladestrom. Baseret på ladestrommen og ladningsspændingen kan også ladeeffekten bestemmes (V*Ah = Wh). Jo højere ladestrom, desto højere også ladeeffekten og ladningshastigheden for batteriet.
Du bør altid være opmærksom på, at batteriet kan tåle ladestrommen. Hvis ikke, kan det føre til kapacitets tab eller endda ødelæggelse af batteriet. Det samme gælder for afladningsstrømmen. Denne kan enten overvåges direkte ved forbrugeren eller ved hjælp af en shunt og en batterivogter eller bordcomputer.
Restkøretid
Restkøretiden kan relativt let beregnes. Hvis du måler det aktuelle strømforbrug og kender batteriets resterende kapacitet, kan du beregne restkøretiden ved hjælp af en simpel proportion. Den resterende rækkevidde kan også beregnes ud fra den aktuelle hastighed og restkøretiden.
Temperatur ved opladning
Temperaturen må ikke overstige en bestemt værdi (ca. 55 ° C) under opladning for at undgå skader på batteriet. Risikoen opstår ofte kun ved hurtigopladere eller hvis ladestrommene er for høje for batteriet, eller hvis omgivelsestemperaturen er meget høj.
Batteriets temperatur under drift
Batteriets temperatur under drift bør heller ikke være for høj eller for lav. En temperatur på 20° C er ideel. For nogle lithium-ion-batterier tilbyder BMS en overophedningsbeskyttelse. Ved overskridelse af temperaturen slukkes spændingsudgangene, og et fejlsignal vises. Batteriet kan først tages i brug igen, når en ikke-kritisk batteritemperatur er nået. Det samme gælder for en for lav temperatur.
AGM- og gelbatterier har dette egentlig aldrig integreret. Du kan naturligvis udvide dette med en temperatursensor og en kreds til automatisk afbrydelse ved nåelse af en kritisk temperatur.
Informationer til opbygning af et eget batteri bank
Ladningsbalance
Når flere batterier seriekobles eller parallelkobles, skal det sikres, at spændingen eller kapaciteten i de enkelte batterier forbliver ens. Derudover bør der kun anvendes ens batterimodeller til en kreds.
Ved forskellige batterier kan det hurtigt føre til problemer, afhængigt af hvor meget batterierne adskiller sig fra hinanden. I alle tilfælde vil batteriernes levetid dog falde.
Brug af de samme batterier ved opbygning af en kreds
Brug kun batterier af samme model, alder og ladetilstand, hvis det er muligt. I alle nævnte tilfælde kan der opstå betydelige tab af kapacitet og levetid, afhængigt af hvor store forskellene mellem batterierne er.
Årsagen er, at batterierne bliver belastet forskelligt. Hvis du vil være på den sikre side, bør du ikke eksperimentere her.
Dine fordele med greenboatsolutions
De sammenligner næsten 600 forskellige E-motorer.
Du har over 30 producenter i overblikket.