Leder du en elektrisk motor til din motorbåd?
Hvilken motorbåd er det værd at investere i en elmotor?
For konventionelle motorbåde er elektriske motorer et fantastisk alternativ og en ægte anbefaling. Flere oplysninger om de mange fordele ved elektriske motorer finder du her: Fra den lille motor- eller kabinebåd til den store stålskib er hver elektrisk drivkraft meningsfuld.
Der er dog også anvendelser, hvor en E-motor i øjeblikket ikke er optimal. Bare fordi batterierne ved anvendelse er meget store, tunge og kostbare. Det er teknisk muligt, men i forhold til en forbrændingsmotor ikke økonomisk.
Is especially worthwhile for displacement engines with normal driving behavior.
Our current top recommendation is especially the relatively affordable drives from ePropulsion.
Anbefalede udenbordsmotorer til motorbåde (pris-ydeevne)
Boatsvægt | Aktuel anbefaling | Billede | Pris |
---|---|---|---|
op til 500 kg |
1 kW motor med 1.28 kWh batteri |
fra 2.199€ |
|
op til 1.500 kg |
3 kW motor med 3 kWh batteri |
fra 5.699€ |
|
op til 3.000 kg |
6 kW motor med 6 kWh batteri |
fra 8.299€ |
|
op til 5.000 kg |
11 kW motor med 10 kWh batteri |
fra 13.999€ |
|
op til 10.000 kg |
20 kW motor med 20 kWh batteri |
fra 29.499€ |
|
op til 20.000 kg |
40 kW udenbordsmotor med 40 kWh batteri |
fra 45.999€ |
Hvad skal jeg være opmærksom på med min motorbåd?
Især hvis du lige nu leder efter en ny motor, bør du overveje en el-motor. Hvis du køber en ny motor nu, skal den også være designet til de næste 10 år. Dels fordi der fremover vil komme flere kørselsforbud og naturområder.
Dels fordi restværdien af din båd er stærkt knyttet til drivkraften. En båd med en ny forbrændingsmotor vil være sværere at sælge om 3-4 år end i dag.
Vigtige punkter ved elektriske motorer er følgende:
-
Dimensionering af motor og batteri (hverken for meget eller for lidt effekt / kapacitet)
-
Passende lademulighed (landtilslutning ved havn/brygge eller bærbar batteri)
-
Kompatibilitet af komponenterne (Især ved motor og batteri)
-
-
Yderligere tilbehør (solanlæg, inverter, bordelektronik, generator osv.)
Montering af en påhængsmotor
Monteringen af en påhængsmotor sker enkelt på motorens spejl, som er placeret på bådens agterende. Fastgørelsen sker ved hjælp af klemmeskruer eller bolte. Afhængigt af motorens vægt er dette især for motorer under 11kW (15HK) enkelt og kan normalt udføres af en lægmand.
Størrelse og vægt varierer afhængigt af påhængsmotoren fra 2,2kg til 470kg. For de større modeller anbefales det at bruge løfteudstyr på grund af den højere vægt. Du kan også hyre en tjenesteudbyder til installationen.
Vi rådgiver dig gerne personligt og finder den perfekte løsning!
Tag venligst kontakt til os via telefon, e-mail eller gennem vores hjemmeside. Send os gerne oplysninger og billeder af din motorbåd.
Populære elektriske indre motorer til motorbåde
Selvfølgelig er der også passende indvendige motorer til dine motor- og kabinebåde, som kan tilsluttes den eksisterende akselanlæg.
Vores anbefalinger til indvendige motorer er især elektriske motorer fra WaterWorld fra 4 til 15 kW med luftkøling. Hvis du skal køre længere strækninger, anbefaler vi en indvendig motor fra Propel eller E-Tech med vandkøling.
Boatsvægt | Aktuel anbefaling | Billede | Pris for komplet pakke |
---|---|---|---|
op til 2.000 kg |
4 kW motor med 5 kWh batteri |
fra 7.499€ |
|
op til 3.500 kg |
7 kW motor med 10 kWh batteri |
fra 9.399€ |
|
op til 5.000 kg |
10 kW motor med 10 kWh batteri |
fra 13.399€ |
|
op til 10.000 kg |
20 kW motor med 20 kWh batteri |
fra 16.999€ |
|
op til 20.000 kg |
40 kW motor med 40 kWh batteri |
fra 37.499€ |
Installation af en elektrisk indre motor
Monteringen af den indre motor er mere kompliceret end ved en ydre motor og bør udføres af en bådbygger. Den eksisterende aksel kan som regel genbruges, ligesom propellen. Herefter bør køreegenskaberne, især propellen, testes og optimeres. Indermotoren monteres fast i skroget af båden.
Motorbåde med elmotorer er langsigtet billigere.
Hvorfor er elbåde så meget billigere i drift? Den største omkostningsdriver er driftsomkostningerne. I stedet for flere liter benzin kræves der kun et par kWh strøm. I øjeblikket ligger benzinpriserne på 1,70€ per liter, mens kWh kun koster 30 cent.
I begyndelsen af 2022 blev benzinpriserne konstant hævet. Dertil kommer også de årlige vedligeholdelsesomkostninger og reparation af sliddele på forbrændingsmotoren. (Olieændring, filtre, osv.) Lignende observationer ses ved elbiler.
E-motor på glidebåde
Det er teknisk muligt, men det er ikke rigtig økonomisk i forhold til rækkevidde og omkostninger. E-motorer på glidebåde er rentable, hvis der ikke længere er tilladt forbrændingsmotorer på din sø.
Hjælpemotorer og hybridantræk
Der er også forskellige alternativer. Især for glidebåde anbefales en elektrisk hjælpemotor. Hovedmaskinen kan bruges til at glide, mens hjælpemotoren så kan bruges til en økonomisk hastighed på 6-12 km/t. Især interessant for områder, hvor hastigheden alligevel er begrænset.
For store og tunge skroge er en elmotor faktisk perfekt, da båden ikke overskrider skroghastigheden. Afhængigt af kravene til rækkevidden, kan et hybridsystem blandt andet være en mulighed.
Hvad for en båd har De? Vi elektrificerer den!
Åbne spørgsmål?
Dine fordele med greenboatsolutions
De sammenligner næsten 600 forskellige E-motorer.
Du har over 30 producenter i overblikket.