Leder du en elektrisk motor til din sejlbåd?
Hvilken sejlbåd er det værd at investere i en elektrisk motor?
En elektrisk motor er faktisk perfekt til næsten alle sejlbåde. Ingen vedligeholdelse, ingen besværlig opvarmning af motoren, nemt at tænde med et tryk på en knap og køre afsted. Især når det kun handler om havnemanøvrer, behøver batteriet ikke at være så stort dimensioneret.
Der er mange aspekter, hvor en forbrændingsmotor derimod klarer sig dårligere. Flere fordele finder du i vores blog.
Det kan betale sig for alle sejlbåde med almindelig sejladfærd.
Ideel anvendelse på sejlbåde
Elmotoren på sejlbåde bruges ofte kun i havnen og ved stille vejr, altså til korte afstande. I ideelle tilfælde kan du sejle med meget vind og slet ikke have brug for en motor. Da sejlbåde er meget strømlinede, er en lavere effekt tilstrækkelig sammenlignet med motorbåde. Vi regner med minimum 1 – 1,5 kW pr. tons bådvægt på indre vandveje, og for kysten minimum 1,5 - 2 kW.
Hvilken motortype passer til min sejlbåd?
Vi tager det en ad gangen og giver vores aktuelle anbefalinger. Sejlbåde har meget forskellige motortyper:
- Udenbordsmotorer
- Indenbordsmotorer
- Podmotorer
- Drejbare podmotorer
- Saildrives
Er/var der allerede en motor installeret? Så er det bedst at bruge den samme motortype. Det er som regel det nemmeste. Selvfølgelig er det også muligt at ombygge til en anden motortype. Vi rådgiver gerne om dette i detaljer og har specialiserede partnere til rådighed for dig.
Anbefalede udenbordsmotorer til sejlbåde (pris-ydeevne)
Boatsvægt | Aktuel anbefaling | Billede | Pris |
---|---|---|---|
750 kg |
1 kW motor med 1,28 kWh batteri |
fra 2.549€ |
|
2.000 kg |
3 kW motor med 3 kWh batteri |
fra 5.699€ |
|
4.000 kg |
6 kW motor med 6 kWh batteri |
fra 8.299€ |
|
6.000 kg |
11 kW motor med 10 kWh batteri |
fra 13.999€ |
Podmotorer til sejlbåde
Podmotorer er efter vores mening virkelig ideelle til små til mellemstore sejlbåde. Motorerne optager lidt plads og er helt under vand. Den eneste ulempe er den højere modstand i vandet. Til gengæld har mange udbydere nu muligheden for at generere strøm, mens man sejler. Alternativt findes der også en foldeskruer eller rotorpropeller for mindre modstand under vand.
Anbefalede podmotorer til sejlbåde (pris-ydeevne)
Boatsvægt | Aktuel anbefaling | Billede | Pris |
---|---|---|---|
750 kg |
1 kW motor med 1,28 kWh batteri |
fra 2.999€ |
|
2.000 kg |
3 kW motor med 3 kWh batteri |
fra 5.599€ |
|
4.000 kg |
6 kW motor med 6 kWh batteri |
fra 7.699€ |
|
6.000 kg |
11 kW motor med 10 kWh batteri |
fra 13.150€ |
Saildrives til sejlbåde
Saildrives er allerede en god mulighed for sejlbåde med forbrændingsmotorer. Hvis det eksisterende fundament kan genbruges, er en Saildrive bestemt fornuftig. Med en Saildrive er motoren inden i båden, hvilket skaber mindre modstand i vandet. Især for hurtigere sejlere og større sejlbåde er en Saildrive en god løsning. Vi anbefaler som regel Saildrives fra Bellmarin eller WaterWorld.
Da der er en betydeligt større udvalg af podmotorer, er dette ofte vores anbefaling til mindre sejlbåde. Fordelene ved podmotoren: Mindre plads i båden, mindre støj og ingen vedligeholdelse af gearkassen, direkte køling af motoren i vandet.
Inderbordmotorer til sejlbåde
Inden motorer er ideelle, når der allerede findes en akselanlæg. Så skal den nye elektriske motor kun flanges til akslen. Også propellen kan ofte forblive, afhængigt af stigning og omdrejningstal. Som regel sparer du vægt og plads med en elektrisk inden motor!
WaterWorld tilbyder efter vores mening en meget god pris-ydeevne med motorer fra 4 til 20 kW. Alternativt tilbyder Aquamot og E-Tech meget gode løsninger. Afhængigt af producenten er der nogle forskelle mellem motorerne, især med hensyn til køling, kompatibilitet og visninger.
Boatsvægt | Aktuel anbefaling | Billede | Pris for komplet pakke |
---|---|---|---|
op til 1.000 kg |
2 kW motor med 5 kWh batteri |
fra 4.999€ |
|
op til 2.000 kg |
4 kW motor med 5 kWh batteri |
fra 7.499€ |
|
op til 4.500 kg |
7 kW motor med 10 kWh batteri |
fra 9.399€ |
|
op til 7.000 kg |
10 kW motor med 10 kWh batteri |
fra 13.999€ |
|
op til 12.000 kg |
20 kW motor med 20 kWh batteri |
fra 16.999€ |
Drejbare podmotorer til sejlbåde (kompletpakke)
Drejbare podmotorer er især velegnede til sejlbåde, der ikke har et ror. Podmotoren kan normalt drejes mindst 180° og dermed styre båden i den ønskede retning. Desuden kan motorerne drives fremad og bagud, så en drejbar podmotor tilbyder god manøvredygtighed.
Anbefalede drejbare podmotorer til sejlbåde (pris-ydeevne)
Boatsvægt | Aktuel anbefaling | Billede | Pris |
---|---|---|---|
op til 1.000 kg |
2,2 kW motor med 2,4 kWh batteri |
fra 4.899€ |
|
op til 3.000 kg |
4,3 kW motor med 5 kWh batteri |
fra 6.799€ |
|
op til 6.000 kg |
8 kW motor med 10 kWh batteri |
fra 10.499€ |
|
op til 10.000 kg |
15 kW motor med 20 kWh batteri |
fra 15.699€ |
Hvad skal jeg være opmærksom på ved en elektrisk motor til sejlbåden?
Især når du lige er på udkig efter en ny motor, bør du overveje en el-motor. Hvis du køber en ny motor nu, bør den også være designet til de næste 10 år eller mere. Også fordi værdien af din båd hænger sammen med drivsystemet. Især på grund af de mange kørselsforbud kan det betale sig for dig tidligt.
-
Dimensionering af E-motor og batteri (hverken for meget eller for lidt effekt / kapacitet)
-
Vær opmærksom på plads og vægt (Lithium eller AGM, Lithium er 3 gange lettere og fylder mindre)
-
Passende lademulighed (landtilslutning ved havn/brygge, genvinding, solenergi)
-
Kompatibilitet af komponenterne (Især ved E-motor og batteri, især for den resterende kapacitet)
-
Specielle egenskaber (genvinding, informationer om batteriet via Bluetooth til telefonen)
Sejlbåde med elmotor er på lang sigt billigere.
Hvorfor er elbåde så meget billigere i drift?
De største omkostninger er driftsomkostningerne. I stedet for flere liter benzin kræves der kun et par kWh strøm. Senest er benzinpriserne blevet hævet igen og igen. Dertil kommer også de årlige vedligeholdelsesomkostninger og reparation af sliddele. (Olieændring, filtre, gearkasse osv.)
Installation af elektromotor i din sejlbåd
Monteringen af en påhængsmotor foregår enkelt på motorens spejl, som er placeret på bådens agterende. Montering sker ved hjælp af klemmeskruer eller bolte. Afhængigt af motorens vægt er dette især nemt for motorer under 11 kW (15 HK) og kan normalt udføres af en lægmand.
Monteringen af andre motortyper (podmotor, indbygget motor, saildrive) er mere kompliceret end ved en påhængsmotor og bør normalt udføres af en erfaren bådbygger. I sådanne tilfælde skal båden ofte hæves op af vandet, hvilket muligvis kræver en kran.
Vi har et landsdækkende partnernetværk af bådbyggere og værfter til installationen. Vi videresender gerne til en kontaktperson i dit område. Kollegaerne tager sig så af monteringen af systemet. Vi hjælper gerne med koordineringen for dig. Venligst kontakt os i god tid før sæsonens start, så vi kan sikre dig en plads!
Hvornår er en elektrisk motor ikke rentabel?
Der er dog også anvendelser, hvor en E-motor i øjeblikket ikke er optimal. For eksempel til verdensrejser på åbent hav. Bare fordi batterierne ved en stor rækkevidde er meget store, tunge og kostbare. Det er teknisk muligt, men i forhold til en forbrændingsmotor er det ikke altid økonomisk. Her anbefaler vi som regel et hybridsystem.
I undtagelsestilfælde anbefaler vi en hybridmotor fra E-Tech eller Fischer Panda. Selvom vi foretrækker rent elektriske drivsystemer.
Har du en sejlbåd? Vi elektrificerer den!
Åbne spørgsmål?
Dine fordele med greenboatsolutions
De sammenligner næsten 600 forskellige E-motorer.
Du har over 30 producenter i overblikket.