Leder du en elektrisk motor til din husbåd?
Hvilket husbåd kan det betale sig at have en elektrisk motor?
Til næsten alle husbåde er en elektrisk motor særdeles velegnet. På husbåde er der nok plads til batterier og solcelleanlæg. Vægten spiller ikke så stor en rolle, og der er som regel også nok plads. Ofte er kravet til rækkevidde heller ikke så højt. Vi finder den rette anbefaling til dine behov.
Derudover opvejer fordelene ved en meget støjsvag, effektiv og lugtfri motor. Ingen vedligeholdelse, ingen opvarmning af motoren, nem opstart med et tryk på en knap. Som regel klarer en elmotor sig betydeligt bedre. Især når det gælder driftsomkostningerne, hvis der monteres et par solceller på taget.
Du kan finde mere i vores blog eller hos vores partnere Rollyboot.
Gør det værd for alle husbåde med almindelig sejlad.
Anbefalede udenbordsmotorer til husbåde (pris-ydeevne)
Boatsvægt | Aktuel anbefaling | Billede | Pris |
---|---|---|---|
op til 1.500 kg |
3 kW motor med 5 kWh batteri |
fra 5.399 € |
|
op til 3.000 kg |
6 kW motor med 5 kWh batteri |
fra 6.699 € |
|
op til 5.000 kg |
11 kW motor med 10 kWh batteri |
fra 11.999 € |
|
op til 10.000 kg |
20 kW påhængsmotor med 20 kWh batteri |
fra 29.499 € |
|
op til 20.000 kg |
40 kW påhængsmotor med 40 kWh batteri |
fra 45.999 € |
Hvad skal jeg være opmærksom på ved E-motoren til husbåden?
E-motoren bruges ofte til kortere til mellemstore strækninger på 4 til 6 timer på husbåde. Husbåde er ofte lidt større og tungere. Den strømlinede form er god, da mange har en katamaran- eller trimaran-skrog. En husbåd med et skrog har en højere vandmodstand.
På indre vande bør du regne med mindst 2 kW pr. ton, ved stor strøm eller vind hellere 2,5 kW pr. ton. Den maksimale effekt har du hovedsageligt brug for imod strømmen, til at stoppe og manøvrere.
Elektriske husbåde – selvforsynende og effektive
Hvis du lige nu leder efter en ny motor til din husbåd, bør du bestemt overveje en el-motor. Hvis du køber en ny motor nu, bør den også være designet til de næste 10 år eller mere. Især på grund af de stigende kørselsforbud på vandet kan det betale sig for dig.
Afhængigt af størrelsen på din husbåd kan du allerede være helt selvforsynende med et par solpaneler. Derudover kan du selvfølgelig også oplade din båd helt normalt via landstrøm, især hvis du skal på længere ture eller er flere dage på farten.
Der er mange passende elektriske motorer til husbåde. Vi finder sammen med dig en passende løsning. Kontakt os gerne personligt (telefon, e-mail eller kontaktformular). Send os gerne oplysninger og billeder af din husbåd!
Udenbordsmotorer til husbåde
Ofte bruges der på husbåde udenbordsmotorer. Disse er meget fleksible og lette at montere. Udenbordsmotorerne er som regel placeret på en holder bag på husbåden. Motorerne giver et optimalt fremdrift. Afhængigt af størrelsen kan det være en god idé med en tyverisikring.
For udenbordsmotorer op til 6 kW er ePropulsion motorer i øjeblikket de mest populære. Først siden 2021 findes der 6 kW Navy motorer uden gear, altså helt lydløse. I området over 10 kW anbefaler vi også Torqeedo, E-Tech eller den nye højvoltsserie fra ePropulsion.
Når det kommer til elmotoren til din husbåd, er der følgende punkter at overveje:
-
Optimal dimensionering af motor og batteri (hverken for meget eller for lidt effekt / kapacitet)
-
Lithiumbatterier er lettere og bedre egnet på grund af de høje cykler
-
Kompatibilitet af komponenterne (Især ved motor og batteri samt inverteren)
-
Specielle egenskaber (Batteri-informationer via Bluetooth til telefonen, indførsel af strøm)
Elektriske husbåde – Billige i drift
Ligesom med elbiler tilbyder elektriske husbåde også store fordele ved vedligeholdelse og driftsomkostninger. Den største omkostningsdriver er driftsomkostningerne. I stedet for mange liter benzin kræves der kun et par [delvist selvproducerede] kWh strøm.
Prisen for kWh ligger kun på ~30 cent, mens literen benzin koster 1,70€. Desuden stiger benzinpriserne konstant. Der kommer også de årlige omkostninger til vedligeholdelse og reparation af sliddele. (Olieændring, filtre, osv.)
Installation af E-motor i husbåd
Monteringen af en påhængsmotor foregår enkelt på motorens spejl, som er placeret på bådens agterende. Montering sker ved hjælp af klemmeskruer eller bolte. Afhængigt af motorens vægt er dette især nemt for motorer under 11 kW (15 HK) og kan som regel udføres af en lægmand.
Herefter skal batterierne blot forbindes til påhængsmotoren. Dette sker ofte via en Plug & Play-forbindelse. Afhængigt af omfanget af bådelektronikken kan man selv klare dette, men hvis der installeres et solcelleanlæg, skal dette i alle tilfælde udføres af en kvalificeret elektriker.
Monteringen af andre motortyper er mere omfattende end ved en påhængsmotor og bør udføres af en ekspert. I sådanne tilfælde skal båden ofte hæves op af vandet. Vi har et landsdækkende partnernetværk af bådbyggere og værfter fra Østersøen til Bodensøen. Vi videresender gerne til en kontaktperson i dit område.
Venligst kontakt os i god tid før sæsonstart, så vi kan sikre dig en plads!
BlueNav elmotorer giver fordele for husbåde
BlueNavs software analyserer realtidsdata som strøm, position og hastighed og giver kaptajnen indsigt i energiforbruget samt tips til optimering af ydeevnen. Interfacet er allerede nu udstyret med autopilot og fartpilot.
Båden holder kursen og sikrer en problemfri og stressfri navigation. I fremtiden er der også planer om et ankersystem og et autonomt navigationssystem. Derudover skal et assistentsystem til lystfiskere kunne sigte efter den ønskede vanddybde, opdage ålegræs og afsøge bunden.
BlueNav til husbåde
Onepager-House Boat
Husbåd med RiPower elektriske motorer
På grund af de aktuelle cookie-indstillinger kan Youtube-videoen desværre ikke vises.
Hvornår er en elektrisk motor ikke rentabel for husbåde?
Der er også ved husbåde nogle anvendelser, hvor en E-motor i øjeblikket ikke er optimal. For eksempel til intensiv vandring med 10 timers kørsel om dagen og uden mulighed for at oplade batteriet i havnen.
Rækkevidden på batterierne er noget begrænset, da store batteribanker er meget store, tunge og kostbare. Om sommeren er udbyttet fra et solcelleanlæg ofte tilstrækkeligt til en helt selvforsynende brug, men om foråret og efteråret er det ikke længere tilfældet. Det er teknisk muligt, men i forhold til en forbrændingsmotor er det ikke altid økonomisk rentabelt. Her kan et hybridsystem være fornuftigt.
I undtagelsestilfælde anbefaler vi en hybridmotor fra E-Tech eller Fischer Panda i din husbåd. Ren-elektriske motorer passer naturligvis ikke til enhver kørestil.
Kontakt nu for din elektriske husbåd!
Åbne spørgsmål?
Dine fordele med greenboatsolutions
De sammenligner næsten 600 forskellige E-motorer.
Du har over 30 producenter i overblikket.