1.400 udstillere fra 50 nationer
Vores indtryk fra Mets Trade2022
I vores video kan I se de vigtigste indtryk og nyheder. Det er dejligt at se, at der sker så meget inden for elektriske bådmotorer. Selvom priserne er steget kraftigt i år, vokser hele markedet og viser stort potentiale for fremtiden.
Mets Trade 2022 Video
På grund af de aktuelle cookie-indstillinger kan Youtube-videoen desværre ikke vises.
Aquamot LiFePO4 batterier
Aquamot har efter flere års udvikling og test endelig lithiumbatterier i sortimentet. På vejen dertil er der blevet testet og afprøvet grundigt. Den høje efterspørgsel efter batterier og den vanskelige råstofsituation har medført, at udviklingen har taget meget lang tid.
Ventetiden er forbi! Aquamot har lovet batterier og leveret. Og hvilke batterier - ekstremt lette og prisvenlige. Det drejer sig om 24 V batterier, der udover 24 V motorer også kan anvendes til 48 V motorer. Batteriet er relativt enkelt: ingen Bluetooth BMS eller display - ellers ville man ikke kunne opnå en så god pris. Efter vores mening er der nu næppe nogen grunde til at vælge AGM-batterier til Aquamot-motorerne.
EPropulsion indre motorer og batterier
Årets største meddelelse: Indre motorer fra ePropulsion i størrelserne 10 kW, 20 kW og 40 kW. Hver på 96V og med ny kommunikationsbase. Man har altså brug for de nye 96V batterier samt de nye displays og gasregulatorer.
Den store fordel, som ePropulsion tilbyder, er den delvist meget lavere pris. De gode priser skyldes ikke manglende kvalitet, men bliver simpelthen begunstiget af produktionen i Kina. Materialer og arbejdstid er betydeligt billigere. Også teknologisk er produkterne på højeste niveau, og kommunikationen fungerer meget godt.
Priserne på de indre motorer er endnu ikke endeligt offentliggjort, og leverings tiderne er stadig usikre. De aktuelle estimater viser dog, at priserne virkelig kan ses. Den 10 kW indre motor vil på grund af den store konkurrence være mindre spændende. Til gengæld vil installationsmaskinerne med 20 kW og 40 kW være yderst spændende for større både og glidere.
Den største ulempe set fra vores synspunkt: Højvolt. Emnet højvolt er endnu ikke udbredt i bådsporten. Der er få bådbyggere og elektrikere, der har erfaring med højvolt-systemer i både. Til sammenligning kører hver bil på højvolt, og for mange værksteder er det nu normalt at arbejde med det. Og her taler vi ikke om 96V, men snarere om 400 - 800 V.
Fin X påhængsmotor
Vi hørte første gang om Fin X på Mets Trade 2022. En motorteknologi uden propeller - fremdriften skabes af en vibrerende membran. Fordelen: der er ingen risiko for skader fra propellen, og der er heller ingen brudfare. Man kan derfor uden problemer bruge motorerne i nærvær af børn på en gummibåd, uden at man skal bekymre sig. Man kan nemt røre ved membranen under kørslen.
Ulempen ved FinX motorerne: vibrationerne er lidt højere end en elektrisk påhængsmotor med sammenlignelig effekt. Desuden er motorgondolen under vand betydeligt større end ved en sammenlignelig E-påhængsmotor. Vandmodstand og effektivitet bør rent fysisk være lavere. Vi har endnu ikke information om teknikken og den endelige salgspris - vi er spændte!
Rim Drive 15 kW udenbordsmotor
Rim Drive præsenterede en ny, større 15 kW udenbordsmotor (48V) på Mets. Designet er blevet helt overhalet og ser meget moderne og kraftfuldt ud. Især den grønne LED-stribe er iøjnefaldende. Også teknisk er der virkelig blevet forbedret meget, især bracket med trimtrin er blevet lavet om og tilbyder nu flere funktioner. Farven på det anodiserede aluminium er også blevet mørkere og passer nu bedre ind i konceptet.
WaterWorld Pod og tilbehør
WaterWorld præsenterede en ny podmotor specielt til kommerciel skibsfart. 3,5 kW effekt - meget lig den allerede meget populære 3 kW podmotor fra ePropulsion, men ifølge egen udsagn meget mere kvalitetsbevidst og kraftfuld (især til lange distancer). Pod'en integreres i WaterWorlds kommunikationsnetværk og kan bruges med de samme batterier og displays.
For at tale om display og kommunikation: WaterWorld har arbejdet længe på dette og har nu præsenteret en egen kortfunktion. Også Apple iOS kan allerede bruges på tablets, Android tablets skal også få adgang i fremtiden. Udover appen blev der også præsenteret et modul, der integrerer tredjepartsbatterier i WaterWorlds system og måler ladestand ved hjælp af shunt. For alle der ikke ønsker at satse på WaterWorlds batterier eller allerede har batterier, er dette den perfekte løsning for en problemfri integration. (Modulet kan i øvrigt også eftermonteres!)
Fischer Panda indbygget motor
Fischer Panda er et af de mest kendte mærker inden for generatorer og drivsystemer i yachtsegmentet. Fischer Panda har præsenteret en 5 kW indbygget motor, som kan være et reelt alternativ for nogle bådsejere. Indbygningsmaskinen er luftkølet og kører helt normalt på 48 V.
Det særlige ved denne motor er ifølge vores mening især den smalle konstruktion. Motoren kan derfor installeres selv ved begrænset plads. En anden fordel ved installationen er den lette vægt. Med kun 22 kg kan man nemt løfte og installere motoren selv i båden. Sammenlignelige motorer vejer ofte mere end 40 kg.
RAD Propulsion
RAD Propulsion har officielt præsenteret 40 kW motoren med en axial flux motor til Mets Trade. Firmaet fra Storbritannien har specialiseret sig i E-motorer til glidebåde og RIBs. Med en RIB blev der målt en topfart på 25 knob, mens den gennemsnitlige hastighed lå nærmere 15 knob. Det lyder lovende, men har også sin pris. RAD Propulsion bruger derfor en lignende teknologi som Propel i den nye 40 kW påhængsmotor.
Vi opdagede RAD Propulsion for første gang på boot Düsseldorf i 2020. Dengang havde ingeniørteamet ideen om at udvikle udvendige rotorer, ligesom dem fra Rim Drive Technology. Efter meget udvikling, testning og markedsundersøgelse er teamet blevet opmærksom på et markedshul inden for glidebåde og lette RIBs.
E-bådsmotorer TV
Skal vi tage et nærmere kig på en af de nyeste motorer i en test? Skriv det gerne i kommentarerne på YouTube!
Dine fordele med greenboatsolutions
De sammenligner næsten 600 forskellige E-motorer.
Du har over 30 producenter i overblikket.