MetsTrade 2025 - nye elektriske motorer
Hurtigere og stærkere - også i år var vi igen til stede i 3 dage for at møde alle bekendte og partnere på MetsTrade og se det hele.
I denne blog kan du læse om de nyheder, der kommer i 2025. Desværre når vi heller ikke i år at gå ind på hver enkelt virksomhed, så vi forsøger at fokusere på det vigtigste.
Nogle nyheder er endnu ikke officielle, vi anbefaler at tage kontakt til os inden bestilling.
Spirit 2 fra ePropulsion
Den nye Spirit 2 fra ePropulsion introducerer en ny kategori inden for elektriske påhængsmotorer med integreret batteri, helt i tråd med mottoet PLANING.
Indtil nu har påhængsmotorer med integreret batteri kun været designet til langsom sejlads ved 8 til maksimalt 10 km/t. Nu har vi en serieproduceret motor, der lover op til 18 km/t ved 2 kW kontinuerlig effekt og 22 km/t ved 3 kW spidseffekt.
Målingerne blev foretaget på en meget let alubåd med én person ved stille vand. Realistisk set ligger værdierne nok lidt lavere – alligevel er det tydeligt, at båden får god fart på, som med en 5 hk benzinmotor.
Vi anbefaler absolut forudbestilling af Spirit 2 inkl. 1.568 Wh batteri.
Momentum U2 med integreret batteri
Momentum U2 blev annonceret lang tid før ePropulsion Spirit 2, men motoren får lidt af opmærksomheden stjålet af markedslederen ePropulsion.
Momentum U2 har med 2,5 kW endda 25% mere kontinuerlig effekt, og vægten er omkring 5 kg lavere. Det skyldes hovedsageligt den lettere motor, men også det mindre batteri.
Prismæssigt vil Momentum U2 koste et par hundrede euro mere, men den har også nogle fordele. Vi vil teste motorerne i begyndelsen af 2026 og kan derefter rapportere detaljeret i en video. Forudbestillinger er allerede mulige!
Link til den nye Momentum U2
Travel XS fra Torqeedo
Torqeedo tager i sammenligning med ePropulsion og Momentum et lille skridt tilbage og ønsker at have den bedste indstigningsmotor på markedet til en pris under den magiske grænse på 2.000€.
Den nye Travel XS har en 700 W elektrisk motor og et 648 Wh batteri. Dette er tilstrækkeligt til korte strækninger, og motoren giver tilstrækkelig kraft til gummibåde og fiskebåde.
Torqeedo overbeviser stadig med meget god kvalitet omkring rorpinden og displayet.
Boatee - 1,3 kW påhængsmotor i ULTRALET
Vi havde aldrig hørt om Boatee før, og blev derfor endnu mere overraskede over den lille, men fine påhængsmotor med 1,3 kW effekt. Motor og aksel er så lette og smalle, at der næsten ikke opstår vandmodstand, og bådene sejler meget effektivt.
Motoren vejer kun 6 kg. Du skal bruge et eksternt batteri, som forbindes til motoren via kabel og placeres inde i båden. 1,3 kW motoren har bestemt potentiale. Prisen skal ligge i samme område som ePropulsion og Torqeedo, inklusive batteriet.
Hvis du er interesseret i en Boatee, så sig endelig til!
Competr 22 kW påhængsmotor til tenderbåde
Firmaet Competr viser en 22 kW motor med et virkelig interessant propel-design! Her har vi to modsat roterende skruer, hvor propellerne også ligger foran selve motoren, hvilket teoretisk giver motoren endnu mindre vandmodstand.
Teknisk ser Competrs løsning virkelig smart ud, og testvideoerne viser også positive resultater. I ydelsesområdet for klassiske 20-30 hk påhængsmotorer er der ærligt talt ikke mange udbydere, og Competr kan helt sikkert finde sin plads, hvis Competr går i serieproduktion.
Vi er spændte og holder jer opdateret!
EVOA - Påhængsmotor til tender
Større, hurtigere, længere - sådan er motorerne fra USA. EVOA viser en 27 kW påhængsmotor på METS i Amsterdam, men har også allerede udviklet en 130 kW påhængsmotor (se billede).
Lige nu afventer vi, om og hvornår mærket kommer på det europæiske marked. Især 27 kW-udgaven til tenderbåde har potentiale, da batteriet ikke behøver at være alt for stort.
VETUS 22 kW E-Line indenbords
VETUS er virkelig en af de mest populære indenbordsmotorer i vores sortiment med høj pålidelighed til en overkommelig pris.
I 2026 bliver effekten fordoblet – nu med 22 kW til både op til 10 tons deplacement eller mere. I dette effektområde er der, udover Green Marine og måske WaterWorld, endnu ikke mange udbydere. Jeg tror, at vi i 2026 vil tage fat på nogle større refits med den nye 22 kW motor!
Flere nyheder i 2025
Kompletsystemet med 160 kW BOSCH-drev som Plug & Play-version er færdigt. RAD Propulsion viser for første gang 120 kW-motoren og en skitse af en lille påhængsmotor med cirka 6 - 10 kW (3D-printet).
Derudover var der flere nyheder, såsom et 50 kW jetdrev fra Molabo, som allerede er installeret på en Kaiser-båd og skaber en enorm ydeevne.
Alt i alt virkelig vilde nyheder, der giver lyst til flere elektriske motorer i fremtiden!
Spørgsmål om Mets Amsterdam 2025?
Åbne spørgsmål?
Dine fordele med greenboatsolutions
De sammenligner næsten 600 forskellige E-motorer.
Du har over 30 producenter i overblikket.