Du ønsker at informere dig om batterier til båden. Vi oplyser om, hvad der er vigtigt at overveje ved batterier, og hvad der teknisk ligger bag. Denne artikel handler primært om generel information. I guiden finder du specifikke oplysninger til køb af bådbatterier.
-
1.
Installation og tilslutning
-
2.
-
3.
Batteri-Management-System
-
4.
Overvågning og styring
-
5.
Ladeapparater
Installation af batteri til båd og kredsløb
Når du installerer dit batteriesystem, bør du være opmærksom på nogle grundlæggende ting. Det vigtigste er producentens oplysninger! Hvis du tager hensyn til de følgende 10 punkter, kan der næsten ikke gå noget galt!
Vær opmærksom på, når du installerer batteriet, at:
-
1.
-
2.
Tilstrækkelig luftcirkulation er mulig
-
3.
-
4.
Forbindelseskablerne er fastgjort
-
5.
Kun kompatible kabler med tilstrækkelig tværsnit skal anvendes
-
6.
Den rigtige forbindelse tages i betragtning (oft over kryds)
-
7.
Li-ion-batteriet har et BMS
-
8.
Der skal helst være en batteribalanser ved seriekobling
-
9.
Kablerne hverken er beskadigede eller for lange
-
10.
Kablerne er hverken beskadigede eller for lange for at undgå tab
Populære LiFePO4 batterier
Du kan finde bestemmelsen af kapaciteten af dit bådbatteri i vores guide. Kig forbi!
Opbygning af et batterisystem med kredsløb
Vi anbefaler, at du bruger et batteri, hvis det er muligt. Kredsløb har udover en højere installationsomkostning også andre tekniske ulemper. En vigtig forudsætning for kredsløbet er producentens angivelse af batteriets egnethed.
Når du kombinerer batterier, kan du øge spændingen eller kapaciteten af batterisystemet. Ved seriekobling øges spændingen. Du kan kombinere to ens batterier med 12 volt nominelt spænding i en seriekobling til et 24 V batterisystem. Ved parallelkobling ville kapaciteten fordobles fra 100 Ah / 12 V til 200 Ah / 12 V.
Ulemper ved en seriekobling
En seriekobling af flere batterier er kun så stærk som det svageste led. Forskellige ladningsniveauer fører til en reduceret kapacitet og levetid for et batteriesystem, hvilket forhindres af en balancer. Opladere kan ikke kompensere for dette!
Ulemper ved en parallelforbindelse
Fejlen på en enkelt celle kan beskadige hele parallelforbindelsen indtil cellefejl. Årsagen er høje udligningsstrømme mellem batterierne. Også her: Brug sikringer eller balancere, så en enkelt defekt battericelle ikke beskadiger alle de andre inden for batteriesystemet.
Batteribalance
Ved lithiumbatteriet håndteres balanceringen af cellerne af BMS, så små forskelle kan udlignes. Cellerbalanceringen kan ske aktivt eller passivt. Aktive balancere overfører energi fra celler med højere ladning til celler med lavere ladning. Passive balancere fungerer derimod som en begrænsning af ladningen, så alle celler er lige stærkt ladet.
Brugsanvisninger for batterier
Du bør have læst disse anvisninger, før du bruger dem:
-
1.
Udfør regelmæssigt en ladningsbalance mellem batterierne, hvis du bruger en bank med flere batterier
-
2.
Vær opmærksom på producenternes sikkerhedsanvisninger. Tænk også på andres sikkerhed her.
-
3.
Oplad batteriet så hurtigt som muligt efter brug (ellers risikerer du kapacitets tab!)
-
4.
Brug kun egnede kabler til forbindelse og monter dem omhyggeligt
-
5.
Vær opmærksom på den rigtige opbevaring og vinteropbevaring af dit batteri.
-
6.
-
7.
Vær opmærksom på, at dit lithium-ion-batteri er beskyttet af et BMS!
-
8.
-
9.
Brug kun batterier af samme model, alder og ladetilstand i en batterikreds
Sikkerhed ved batterier
Hos os finder du udelukkende lithium-ion-batterier eller VLRA-batterier. Begge er vedligeholdelsesfrie og lækagesikre. Batterierne kan derfor installeres uafhængigt af placeringen. Disse batterier er i sammenligning med andre åbne batterityper eller benzin meget sikre.
Du bør altid tage producentens sikkerhedsanvisninger i betragtning. Sikkerhedsrisici opstår hovedsageligt ved forkert håndtering eller grov uagtsomhed. Dette kan f.eks. være forkert installation, forkert opladning, voldsom påvirkning, åben ild eller kortslutning.
Forkert installation eller opladning med en ikke-egnet oplader kan føre til skader på E-motoren og batteriet. For høje strømme fra opladeren kan føre til opvarmning af batteriet og en reduktion af levetiden. I værste fald kan dette føre til brand- eller eksplosionsfare. Vær opmærksom på kompatible komponenter ved køb for at undgå visse risici.
Batterihus
Huset beskytter battericeller mod miljøpåvirkninger, og i både bør husene være mindst sprøjtet vandtætte eller vandtætte. Standardmaterialet til batterihuse er ABS-plast med lav vægt. Dette er robust, vejr- og aldringsbestandigt, så det er optimalt egnet. Nogle producenter af særligt højkvalitets batterisystemer, med delvist høj kapacitet, bruger rustfrit stål eller aluminiumslegeringer.
Batterier, der ikke primært er designet til bådområdet, har ofte heller ikke en høj IP-beskyttelsesgrad. Solarbatterier sammenlignet med bådbatterier er hverken særligt støvbeskyttede eller vandbeskyttede. Hvis du vil bruge disse batterier, skal de installeres på et vandbeskyttet sted. Alternativt kan du bruge et batterihus.
Batteri-styringssystem
Et batteri-styringssystem (BMS) beskytter lithiumbatterier mod farer og skader samt andre sikkerhedsrisici. Af denne grund anbefaler vi altid at bruge et BMS med lithiumbatterier. Lithium-ion-celler er særligt sårbare over for over- og dybdeafladning.
Skader og farer ved batterier
Ved at forlade det anbefalede spændingsområde fra producenten, kan det føre til en kortslutning og ødelæggelse af cellen. En anden vigtig funktion er at balancere cellespændingerne. En temperaturovervågning og en belastningsbegrænsning sikrer, at strømmen i nødstilfælde bliver afbrudt. Batteriet kan således ikke tage skade, og farer som brande eller eksplosioner vil blive forhindret.
Andre funktioner af et BMS kan være:
-
1.
Temperaturovervågning
-
2.
Overbelastningsbeskyttelse
-
3.
Strømbegrænsning mod for høje strømme
-
4.
-
5.
Kommunikation mellem battericeller og bordcomputer
-
6.
Kortslutningsbeskyttelse
-
7.
-
8.
Dyb-afladningsbeskyttelse
Hvilken batteri skal du vælge?
Vær derfor opmærksom på, når du vælger moderne lithium-teknologi, at batteriet er beskyttet af et BMS. Lithium-ion-batterier uden BMS er i øvrigt en sjælden undtagelse. Vi påpeger særskilt undtagelser.
Overvågning og styring af batteriet
Vigtige nøgletal, der skal overvåges:
-
1.
Batterispænding (opladning og drift)
-
2.
Batteriets ladetilstand
-
3.
Batteriets temperatur under opladning
-
4.
Opladnings- og afladningsstrømme
-
5.
Batteriets temperatur under drift
Batteriets ladetilstand
Ofte er det vigtigt at kunne aflæse batteriets resterende kapacitet og have sikkerhed om den resterende rækkevidde. Ofte er der en LED-skærm på den elektriske udenbordsmotor. Dette er som regel ikke meget præcist, men er normalt helt tilstrækkeligt. En batterimonitor viser dig ladetilstanden lidt mere præcist.
Batterispænding
Spændingen er den vigtigste parameter, da ladetilstanden kan bestemmes ud fra den. Ved mange visninger vises den relevante ladetilstand direkte og ikke spændingen på batteriet. Ved batterimonitorer eller bordcomputere er spændingen en standardværdi. Ved opladere vises batterispændingen altid under opladningen.
Lade- og afladningsstrøm
Opladningsstrømmen styres af opladeren. Mange opladere tilbyder muligheden for at vise den aktuelle opladningsstrøm. Baseret på opladningsstrømmen og opladningsspændingen kan opladningsydelsen også bestemmes (V*Ah = Wh). Jo højere opladningsstrøm, desto højere ydelser ved opladning og opladningshastighed for batteriet.
Du bør altid være opmærksom på, at batteriet kan tåle opladningsstrømmen. Hvis ikke, kan det føre til kapacitets tab eller endda ødelæggelse af batteriet. Det samme gælder for afladningsstrømmen. Baseret på afladningsstrømmen og batteristanden kan den resterende køretid beregnes.
Visning af resterende køre tid
Den resterende køre tid kan relativt let beregnes. Hvis du måler det aktuelle strømforbrug og kender det anvendelige kapacitet af batteriet, kan du beregne den resterende køre tid. Den resterende rækkevidde kan også beregnes ud fra den aktuelle hastighed og den resterende køre tid. Da begge værdier ikke kan måles direkte, vises de heller ikke som standard på motorvisninger og bordcomputere.
Temperatur ved opladning af batteriet
En ofte overvåget parameter er temperaturen på batteriet under opladning. Temperaturen må ikke overstige cirka 55 ° C, da det ellers kan blive beskadiget. Risikoen er som regel kun ved hurtigopladere eller for høje ladestromme. Vi anbefaler derfor altid at bruge en passende oplader.
Temperatur ved drift
Batteriets temperatur under drift bør hverken være for høj eller for lav. En temperatur på 20° C er ideel. En overophedningsbeskyttelse er på ingen måde standardudstyr ved batterier. Så længe du bruger dit batteri korrekt og anvender en passende oplader, vil dette sandsynligvis aldrig blive relevant.
Opbevaring og overvintering af batteriet
Hvordan du bedst opbevarer eller overvinter batteriet, varierer lidt afhængigt af batteritypen. AGM, gel og lithium-batterier kan normalt overvintre på båden. Kolde temperaturer skader dem ikke takket være lav selvafladning. Kun under -20 °C kan batterierne tage skade, da elektrolyterne på et tidspunkt kan fryse.
Opbevaring og overvintering af blybatterier
Blybatterier (AGM- og gelbatterier) bør opbevares i en fuldt opladet tilstand. Du bør frakoble batterierne og, hvis muligt, tilslutte dem til en oplader med vedligeholdelsesopladning. Hvis dette ikke er muligt, anbefaler vi at kontrollere batteriets ladestand og eventuelt oplade det. Vær opmærksom på den anbefalede afladningsslutspænding fra producenten.
Opbevaring og overvintering af lithium-batterier
Lithium-ion-batterier bør opbevares bedst muligt med en ladetilstand på 50 – 75 %. Også lithium-ion-batterier bør frakobles, men må under ingen omstændigheder tilsluttes en oplader med vedligeholdelsesladning. På grund af den meget lave selvafladning bør batteriet klare hele vinteren. Du kan dog efter et par måneder kontrollere ladetilstanden af dit batteri for at undgå dyb afladning.
Oplader batteri båd
Batterioplader adskiller sig ved lademetoder, spændingsområde og ladeeffekt. Teoretisk set opfylder alle de forskellige lademetoder det samme formål og kan bruges til alle batterityper. Da de har forskellige egenskaber, er dog ikke alle lademetoder ideelt egnede til alle batterityper. En særlig risiko er for høj ladeeffekt og en efterfølgende, kraftig temperaturstigning i batteriet.
Altid en kompatibel oplader til batteriet!
Vi anbefaler derfor kun kompatible opladere til dit batteriesystem. Så får du glæde af dit batteri i lang tid! Vil du oplade dit batteri på båden og ved ikke hvordan? Bestemmelsen af kapaciteten for et batteri finder du i øvrigt i vores guide.
Dine fordele med greenboatsolutions
De sammenligner næsten 600 forskellige E-motorer.
Du har over 30 producenter i overblikket.