1.2 Ydelse og hastighed af elektriske bådmotorer

1.2 Ydelse og hastighed af elektriske bådmotorer

Ydeevne af elektriske bådmotorer

I den følgende video og i artiklen finder du oplysninger om ydeevnen af forskydningsbåde (motor- og sejlbåde) samt af planere, halvplanere og flyvere.

Video: Ydeevne af elektriske bådmotorer

På grund af de aktuelle cookie-indstillinger kan Youtube-videoen desværre ikke vises.

Hvor meget kraft har du brug for?

Kraftbehovet afhænger af din båd og din kørestil. Strømlinede sejlbåde eller multihulls både kræver ofte mindre kraft for god manøvredygtighed end en enkeltrommet stålbåd. Hvis du kun leder efter en hjælpemotor (fløjteblæser) til at manøvrere ind og ud af havnen, er mindre kraft tilstrækkelig. Glidebåde og halvplanere kræver imidlertid betydeligt mere kraft, men beregningen er lidt mere kompleks.

Regneformler 1: mindst 1-2 kW pr. Ton

  • 2 kW pr. Ton for forskydningsfartøjer
  • 1,5 kW pr. Ton for sejlbåde
  • 1 kW pr. Ton som hjælpemotor
  • 1 kW pr. Ton yderligere ved strøm og kyst

Hvordan bestemmes minimumseffekten?

Begrebet minimumseffekt er den specifikke effekt, som hvert båd har brug for at have en god manøvredygtighed. Dette påvirkes hovedsageligt af vægten. Jo tungere en båd er, desto større skal motorens effekt være. Andre faktorer er strøm og vejrforhold samt skrogets form.

Hvor hurtigt kan du sejle?

Den maksimale hastighed afhænger primært af din båd og ikke så meget af motoren. En elmotor kan uden problemer bringe din båd op på samme hastighed som en forbrændingsmotor. 


Ved høje hastigheder er energibehovet dog også meget højt. Hvis du har en båd med en skrogform, der er egnet til planing, og har monteret en tilstrækkeligt kraftig motor, kan du selvfølgelig også opnå planing med din båd.

Regel of thumb 2: Power in PS : 3 = Power in kW

The actual conversion of input power is 1 kW = 1.36 PS. However, in the case of boat engines, we mainly look at the propulsion power. An electric motor is significantly more efficient than a combustion engine with around 85% efficiency compared to about 35%. In addition, there is a slightly higher torque. A 3 PS motor has significantly more input power, but ultimately only delivers as much power to the water as a 1 kW electric motor.

Strømforbrug og økonomisk hastighed

Der skelnes mellem fortrængere, halvplanere og planere. Mindst strøm kræves til fortrængerfart. For eksempel er ca. 0,5 kW pr. Ton bådevægt tilstrækkeligt til at bringe en båd op på 70% af skroghastigheden. Op til en hastighed på ca. 80% af skroghastigheden er strømforbruget relativt lavt. Derefter stiger strømforbruget hurtigt, uden at båden bliver signifikant hurtigere.


For at fordoble hastigheden kræves ca. otte gange så meget effekt. Af denne grund anbefales det især ved elektriske motorer at være opmærksom på en økonomisk hastighed, så en længere køretid kan opnås. Denne hastighed er ofte endda højere end den regionale hastighedsbegrænsning. Hvis du lægger håndtaget på bordet, vil din fortrænger kun blive lidt hurtigere, men forbruget af strøm vil stige eksponentielt. Du kan se denne sammenhæng godt i følgende grafik:

Bådskrog: forskyder, planer og mere.

Generelt skelnes der mellem forskydnings- og planende skrogformer på både. Der er også en mellemform kaldet en halvplaner og for nylig er der kommet en flyver.

Fortrænger

For fortrængerbåde anbefaler vi cirka 2 kW effekt pr. ton bådvægt for at sikre en god manøvredygtighed af din båd. Hvis du sejler langs kysten eller på farvande med stærk strøm, anbefaler vi endda 3 kW. Hvis du kun bruger motoren som hjælpemotor, kan du også bruge en mindre motor. Vi anbefaler dog mindst 1 kW effekt pr. ton bådvægt.


En fortrænger er en båd, der permanent fortrænger præcis så meget vand, som den vejer. Ingen fortrænger kan overskride skroghastigheden, dvs. overhale bølgen, der er genereret af boven, mens den sejler. Skroghastigheden afhænger udelukkende af bådens vandlinjelængde. Jo længere denne er, desto højere er den teoretiske skroghastighed.


Grundlæggende opfører enhver båd sig i ro eller ved lav hastighed som en fortrænger. En planer er dog i stand til at løfte sig ud af vandet og glide på det ved stigende hastighed på grund af dens skrogs form. For at glide er en glat, langstrakt skrog og en bred hæk en fordel. Skroghastigheden overskrides langt, da vandmodstanden også falder efter at have løftet sig ud af vandet. Maksimalhastigheden for en planer er begrænset af både drivkraften og luftmodstanden.

Bestem vægten af båden

Vægten af båden er den vigtigste faktor, der er relevant for dimensioneringen af motorydelsen. Hvis man ønsker at opnå planing med en båd, er det desto vigtigere at kende den omtrentlige vægt af sin båd. Hvis du vil vide det helt præcist, kan du også bruge en passende vægt. For eksempel kan en kranvægt bruges til dette.



Vægten af din båd i lastet tilstand bør inkludere al vægt af udstyr og personer. Et vigtigt pejlemærke er bådens tomvægt. Udgående fra det maksimale antal personer, skal du derefter lægge personernes vægt til (retningslinje = 75 kg pr. person). Andre komponenter som motor, batterier og anker skal du også tage hensyn til. Endelig skal du estimere vægten af det resterende udstyr på din båd. Du kan også regne med en ekstra sikkerhed.

Glider

For planing, significantly more engine power is required than for displacement. It is important that your boat has a hull shape that is suitable for planing. Furthermore, your boat should be as light as possible, or have little payload, as the power also depends heavily on the weight of the boat. Since the transition to planing depends heavily on the hull shape of the boat and we cannot take this into account very well in the calculation, this is only a guideline.



The value is set very low and is calculated on the basis of the power required to reach 2.8 times the hull speed, where a boat normally transitions to the planing state. More conservative guidelines are 50-70 hp per ton of boat weight required for planing. We would like to give you an initial overview of the engines and manufacturers in this area and are happy to advise you on your individual project.

Overgangen til planing sker ved ca. 2,8 gange skroghastigheden, hvilket naturligvis varierer afhængigt af båden. Derfor kommer både med en lavere skroghastighed også hurtigere i planing. Den nuværende verdensrekord for den hurtigste elektriske båd er 142,6 km/t. Dette er naturligvis opnået med en specielt ombygget båd og på en testbane. Men der er allerede elektriske både i serieproduktion, der kan nå næsten 50 knob, dvs. 92,6 km/t. Som du kan se, kan du også køre hurtigere end politiet tillader med en elmotor. Men for længere bådture anbefales en moderat hastighed. Derudover gælder hastighedsreglerne på vandvejene selvfølgelig også

Halvglider

Der er også halvglider-skrog, som er en blanding mellem fortrængere og glidere. Halvglidere er i stand til at "køre op" på deres bov-bølge og delvist overhale den. På denne måde kan de opnå højere hastigheder på 2- til 2,5-gange skroghastigheden. De kan dog ikke fuldt ud glide. Ideen bag konceptet med halvglider-skrog er at opnå højere hastigheder med samme energiforbrug.


Hvis du har en glidebåd, skal du enten sejle i fortrængerfart eller glidefart. Halvgliderfart er meget ineffektiv, da der opstår en høj bov-bølge, som giver din båd en stor modstand. Hvis din båd ikke er egnet til at glide, eller hvis motorydelsen ikke er høj nok, kan du ikke overvinde denne bov-bølge og vil skubbe den foran dig.


Ved halvgliderfart går der meget energi tabt, og din båd bliver kun lidt hurtigere. For elbåde stiger strømforbruget kraftigt, og din rækkevidde eller sejltid falder ekstremt. Derudover forstyrrer du andre bådførere og vandsportsudøvere med denne store bølge og kan beskadige kystbeskyttelsen.

Flyer (Foiling)

The latest category in this section of hull shapes are "Flyers". The boats have foils (blades) that keep the boat in the water and stabilize it. The boat lifts out of the water with increasing speed and is only held in the water by the foils. The boat does not tip like in planing, but also flies over larger waves. Therefore, it looks like the boat is flying.


The engine is usually located underwater and provides propulsion. For the transition phase into flying, a lot of power is required for a short time. With the Candela 7 (approximately 1,700 kg loaded), around 50 kW is required for a short time to get it flying. Afterwards, only 5 kW per hour is required for the flight phase to bring the boat to a speed of 22 knots (maximum 30 knots). This makes the boat about 10 times more efficient than a conventional planing boat. Foiling has of course been around for a long time in sailboats and surfboards. Thanks to the latest technology and software, foiling will also be available for larger boats and ferries in the future, fundamentally changing mobility on the water. The boats from Candela in Sweden are the most well-known.

Candela 7 - Elektrisches Foiling Speedboat

På grund af de aktuelle cookie-indstillinger kan Youtube-videoen desværre ikke vises.

Dine fordele med greenboatsolutions

enkelt.
Få klik sparer dig for meget tid og stress!
hurtigt.
Du vil modtage et resultat inden for 5 minutter.
sammenlignelige.

Du sammenligner næsten 600 forskellige elmotorer.

transparent.

Du har overblik over mere end 30 producenter.

contact image