2.3 Brugsanvisning Batterier

2.3 Brugsanvisning Batterier

10 brugsanvisninger til bådbatterier

At håndtere batterier korrekt kan ved første øjekast virke som en kunst i sig selv. Der er mange vigtige punkter at overveje, så dit batterisystem holder så længe som muligt. Hvis det håndteres forkert, kan systemet miste betydelig ydeevne efter en sæson.


For at forhindre dette viser vi dig de vigtigste tip, du skal vide om håndtering af batterier. Du vil se, at de fleste punkter er grundlæggende, og ved at købe godt kompatible komponenter kan du undgå mange risici.

  1. Sørg for at følge producentens sikkerhedsanvisninger!
  2. Sørg for at bruge en passende oplader til at oplade batteriet.
  3. Oplad batteriet så hurtigt som muligt efter brug.
  4. Sørg for, at dit lithium-ion-batteri er beskyttet af et BMS!
  5. Sørg for en passende placering eller en sikker position til dit batteri.
  6. Brug kun passende kabler til forbindelse og fastgør dem omhyggeligt.
  7. Udfør regelmæssigt en ladningsudligning mellem flere batterier, hvis du bruger en kredsløb med flere batterier.
  8. Brug kun batterier af samme model, alder og ladetilstand i en batterikreds.
  9. Sørg for korrekt opbevaring og vinteropbevaring af dit batteri.
  10. Overvåg regelmæssigt batteriets karakteristika.

Sikkerhedsinstruktioner for batterier

Naturligvis skal sikkerheds- og brugsanvisningerne altid overholdes. Dette er ikke kun vigtigt for din egen sikkerhed, men også for andres sikkerhed. Ved forkert brug kan det være, at du ikke har nogen eller kun begrænsede garantikrav over for producenten.


Du finder vejledninger og betingelser på de enkelte batteridetaljesider.

Egnet oplader

Brug kun opladere, der er egnet til din batteri og den tilsvarende forbindelse. Hvis en strømforbindelse i havnen ikke er beregnet til dette, vil sikringen udløses. Hvis du oplader lithium-ion-batterier med det forkerte udstyr, kan det føre til kapacitetstab!



Meget farligere er det imidlertid, hvis du oplader et blybatteri forkert. Ved for høje ladestrømme kan batteriet blive stærkt opvarmet, og der dannes mere hydrogen i batteriet. Dette fører i ekstreme tilfælde til en høj risiko for brand og eksplosion, helt bortset fra kapacitetstabet af batteriet.

Du bør genoplade dit batteri så hurtigt som muligt efter brug.


Tidsnær opladning

Lithium-ion-batterier tåler ikke permanent dyb afladning, da battericellerne kan blive irreparabelt beskadiget. Derfor er lithium-ion-batterier også beskyttet mod dyb afladning af et BMS. BMS sørger for, at der altid er lidt restenergi tilbage i batteriet, så du er på den sikre side.



Vent ikke flere uger eller endda måneder i en dybt afladet tilstand (over 90% afladning), ellers kan der opstå kapacitetstab. AGM-batterier kan du roligt oplade helt op. Lithium-batterier trives bedst mellem 50 og 80% opladning.

BMS

Lithium-ion batteries must always be protected by a battery management system (BMS) as otherwise they quickly lose capacity or safety risks arise. Our recommended batteries always have an integrated BMS.

Standardfunktioner i et BMS er:

  • Overcharge protection

  • Kortslutningssikring

  • Optagelse af historie (vigtig for garanti)

  • dyb afladningsbeskyttelse

  • Balancering af celler

  • Temperatur overvågning

  • Strømbegrænsning mod høje strømme
  • Kommunikation mellem battericeller og bilcomputer
Lithium-ion-celler er særligt følsomme over for over- og dyb afladning. Hvis det spændingsområde, der er angivet af producenten, forlades, kan det meget hurtigt føre til total svigt af den enkelte celle. Ved en dyb afladning af en celle under f.eks. 1,5 V dannes kobberbroer. Ved genopladning fører disse til en kortslutning og dermed til ødelæggelse af cellen.


En anden vigtig funktion af BMS er at balancere celle spændingerne. En temperaturovervågning og en belastningsbegrænsning sikrer, at strømmen afbrydes i tilfælde af nødsituationer. Batteriet kan derfor ikke tage skade, og farer som brande eller eksplosioner forhindres.

Egnede kabler

Kablerne skal have tilstrækkelig tværsnit til applikationen. Det er bedst at bruge kabler direkte fra motor-/batteriproducenten. Disse bør normalt være inkluderet i leveringen. Selvfølgelig bør du ikke bruge beskadigede kabler.



Det er også vigtigt, at du bruger kabler med samme tværsnit og identisk længde, især ved parallelforbindelse. Forskellige kabler påvirker modstanden, hvilket kan føre til nedsat levetid eller lavere kapacitet.

Opbevaring og overvintring af batterier

AGM-, Gel- og Lithium-Ion-batterier kan normalt overvintre i båden, da de ikke tager skade af de kolde temperaturer i Tyskland. Kun ved temperaturer under -20 °C kan batterierne tage skade, da elektrolytterne kan fryse.




Batterier tåler ikke vedvarende varme. Lave temperaturer er derimod velegnede, så længe de er over -20°C, da selvudladningen derved mindskes.

Opbevaring af AGM og Gel-batterier

Opbevar blybatterier i fuld opladningstilstand hvis muligt.


AGM- og gelbatterier bør opbevares fuldt opladet. Du skal altid afbryde batterierne og tilslutte dem til en oplader med vedligeholdelsesladning, hvis det er muligt. Batteriet oplades således regelmæssigt.

Opbevaring af lithium-ion-batterier

Opbevar lithium-ion-batterier helst ikke i fuld opladningstilstand. 50-80% er ideelt.

Lithium-ion-batterier bør ikke opbevares fuldt opladet. Det er bedst at opbevare dem med en opladningsgrad på 50-80%. Lithium-ion-batterier bør også afkobles, men må ikke tilsluttes en oplader med vedligeholdelsesladning. På grund af den meget lave selvudladning pr. måned bør batteriet overleve hele vinteren. Du kan dog kontrollere batteriets opladningsniveau efter et par måneder for at undgå dyb afladning. Det er bedst at overholde producentens anbefalede afladningsspænding. Hvis temperaturen falder under -20° C, bør batteriet fjernes fra køretøjet, hvis det er muligt, da elektrolytterne kan fryse.

Overvågning af batteriet

  • Opladnings- og afladningsstrømme 

  • Batteriopladning

  • Batteritemperatur under opladning og drift
  • Batteryspænding under opladning og drift

Opladningsniveau

En indikator på motoren eller en separat batterimonitor viser dig opladningsniveauet for batteriet. Værdierne måles via spænding og er tilstrækkelige, selvom de er lidt unøjagtige. Monitorerne er endda integreret i batteriet eller elmotoren afhængigt af producent og model.


Som bruger har du den fordel, at du kan være meget mere sikker under kørslen. Ingen usikkerhed om det aktuelle batteriniveau og ingen uventet stop undervejs. 

Batterispænding

Spænding er sandsynligvis den vigtigste parameter for en batteri. Ladetilstanden kan bestemmes ud fra spændingen. Når batteriet er fuldt opladet, er den målbare spænding over nominel spænding, nemlig ved ladningsspændingen. Når batteriet er 'tomt', er der kun afladningsspænding.



Overvågning af batterispænding og overvågning af ladetilstand er altid tæt forbundet. 

Hvis et batteri aflades for meget eller overoplades for meget, er det skadeligt for batteriet.

Opladnings- og afladningsstrøm

Opladningsstrømmen styres af opladeren. Mange opladere giver mulighed for at vise den aktuelle opladningsstrøm. Opladningskraften kan også bestemmes ud fra opladningsstrømmen og opladningsspændingen (V*Ah = Wh). Jo højere opladningsstrøm, desto højere opladningskraft og opladningshastighed af batteriet.



Du bør altid sørge for, at batteriet også kan tåle opladningsstrømmen. Hvis ikke, kan det føre til tab af kapacitet eller endda ødelæggelse af batteriet. Det samme gælder for afladningsstrømmen. Denne kan enten overvåges direkte på forbrugeren eller ved hjælp af en shunt og en batterivagt eller en bordcomputer.

Resterende køretid

Den resterende køretid kan relativt let beregnes. Hvis du måler den aktuelle strømforbrug og kender den resterende kapacitet af batteriet, kan du beregne den resterende køretid ved hjælp af en simpel regnemåde. Den resterende rækkevidde kan også beregnes ud fra den aktuelle hastighed og den resterende køretid. 

Temperatur under opladning

Temperature must not exceed a certain value (approx. 55 ° C) during charging to prevent damage to the battery. The risk usually only exists with fast chargers or if the charging currents are too high for the battery or the ambient temperature is very high.

Batteritemperatur während des Betriebs

The temperature of the battery during operation should also not be too high or too low. An ideal temperature is 20°C. Some lithium-ion batteries offer overheating protection through the BMS. When the temperature is exceeded, the voltage outputs are switched off and an error signal is displayed. The battery can only be put back into operation once an uncritical battery temperature is reached. The same applies to a temperature that is too low. 



AGM and gel batteries usually do not have this feature integrated. However, you can expand them with a temperature sensor and a circuit for automatic shutdown when a critical temperature is reached. 

Oplysninger om opbygning af din egen batteribank

Ladningsudligning

Når flere batterier er tilsluttet i serie eller parallel, skal det sikres, at spændingen eller kapaciteten i de enkelte batterier forbliver ens. Derudover bør kun ens batterimodeller bruges til en tilslutning.


Med forskellige batterier kan der hurtigt opstå problemer, afhængigt af hvor meget batterierne adskiller sig fra hinanden. I hvert fald vil batteriernes levetid falde.

Brug af samme batterier til opbygning af en kreds

Brug kun batterier af samme model, alder og ladetilstand. I alle de nævnte tilfælde kan der være betydelige tab af kapacitet og levetid, afhængigt af hvor store forskellene mellem batterierne er.



Årsagen er, at batterier belastes forskelligt. Hvis du vil være på den sikre side, bør du ikke eksperimentere her.

Dine fordele med greenboatsolutions

enkelt.
Få klik sparer dig for meget tid og stress!
hurtigt.
Du vil modtage et resultat inden for 5 minutter.
sammenlignelige.

Du sammenligner næsten 600 forskellige elmotorer.

transparent.

Du har overblik over mere end 30 producenter.

contact image