Tips til køb af elmotorer

10 ting du skal overveje, når du køber en elmotor til din båd

Hvad skal man overveje ved valg af en elektrisk motor?

Vi giver dig et kort overblik over valget af den passende elektriske motor til din båd. Afhængigt af båden, motortype og ønsket køretid er der mange forskellige aspekter at overveje. En elektrisk motor er ikke bare en elektrisk motor. Desuden er ikke alle både ens. Vi ønsker dig god læselyst! Skriv gerne til os med dine spørgsmål og forslag til artiklen.


  1. Er der en personlig kontaktperson?
  2. Bliver der udført en professionel rådgivning til dig?
  3. Bliver ydelse og batterikapacitet optimalt tilpasset din båd og din køretid?
  4. Har din kontaktperson et (neutral) overblik over alle 500+ motorer?
  5. Får du tilbudt forskellige muligheder (fra flere producenter)?
  6. Er produkterne let sammenlignelige for dig?
  7. Er en individuel løsning mulig for dig?
  8. Er installation og service garanteret?
  9. Er der omfattende information og vejledning?
  10. Er garanti og reservedele tilgængelige?

10 tips til køb af en elmotor

På grund af de aktuelle cookie-indstillinger kan Youtube-videoen desværre ikke vises.

Ansvarsfraskrivelse

Ansvarsfraskrivelse: Selvfølgelig er ikke alle aspekter like viktige for alle båtførere. Noen punkter er obligatoriske for deg og noen trenger du ikke. I artikkelen handler det om punktene som vi la merke til under søket etter den perfekte elektriske motoren for vår egen båt. På noen punkter ble vi ganske skuffet og ønsker derfor å hjelpe andre båtførere.

1. Er der en personlig kontaktperson?

At sætte sig selv ind i emnet elektriske bådmotorer tager lang tid, fra egen erfaring mindst et par dage, og selvfølgelig kræver det lidt teknisk know-how om motorer og både. Hvis du har tid og lyst, kan det helt sikkert være sjovt og du kan lære en masse.


Da vi ledte efter en elmotor, ville vi egentlig bare vide, hvilken elmotor med hvilket batteri og hvilken oplader vi kunne tage. Færdig. Vi ville helst have gjort det på Amazon eller Check24 eller med en digital rådgiver inden for få minutter. Vores mål var simpelthen en lydløs, ren og effektiv elmotor.


Det første spørgsmål, du skal stille dig selv: Vil du diskutere dine krav til elmotoren til din båd sammen med en personlig kontaktperson eller læse dig selv ind i emnet? Vi ville klart have valgt den personlige kontaktperson, da vi selv havde alt for lidt erfaring med bådmotorer.


Først så vi mange elmotorer i mange online butikker, og den første udfordring var tilgængeligheden og det passende medium. Nogle tilbyder ikke telefonisk rådgivning og er kun tilgængelige via e-mail. I personlige samtaler kan man bedre fastslå, hvilken motor der virkelig passer bedst, så nogle butikker blev sorteret fra i udvælgelsen.


Ikke kun butikkerne, men også nogle producenter var næsten umulige at nå via e-mail eller telefon eller svarede ikke på e-mails.


Tips 1: Få en idé om, hvorvidt din kontaktperson er nem at nå.


Vi lægger stor vægt på en personlig kontaktperson og er derfor tilgængelige 24/7 for dig. Du kan kontakte os via e-mail, telefon, tilbagekaldelse eller personligt på messer. Hvis det er nødvendigt, kan vi selvfølgelig også besøge dig på stedet for at få et bedre indtryk. Derudover kan du hos os få alle detaljer om elektriske bådmotorer og endda finde den rigtige løsning selv i vores digitale rådgivning.

1. Er der en personlig kontaktperson?

2. Bliver der udført en professionel rådgivning for dig?

På vores vej mod den første elmotor lod vi os rådgive af 10 forskellige virksomheder og havde til sidst 11 meninger. Vi skulle finde den gyldne middelvej ud fra de forskellige aspekter. Ikke så nemt.


Hvad kendetegner en kvalitetsrådgivning? Vi troede, at det ikke kunne være så svært. Alle elmotorer er ens, og vi skal bare finde ydelsen. Der er imidlertid mange flere faktorer, der spiller en rolle: bådtype, vægt, længde, salt- eller ferskvand, strømningshastighed, køretid, hyppighed og typen af motoren og nogle flere.


Hvis vi havde købt den foreslåede bådmotor direkte efter den første rådgivning, ville vi sandsynligvis have været meget skuffede. Ved nogle rådgivninger var dimensioneringen af vores krav ikke engang korrekt. Desuden udføres rådgivningen normalt ikke i den grad af detaljer. Ofte stilles der tre til fire spørgsmål, og derefter tales der kun om nogle produkter.


Tips 2: Vær opmærksom på, hvor godt behovsanalysen udføres, og hvor godt din kontaktperson lytter.


greenboatsolutions: Vi ønskede at udvikle en ny rådgivningsstandard og stille den til rådighed gratis og tage hensyn til alle aspekter på bedst mulig måde. Vi arbejder konstant på at forbedre den og repræsentere den digitalt og personligt. I vores digitale rådgivningsværktøj finder du alle relevante punkter og beskrivelser af, hvorfor det kan være vigtigt for dig, og hvad der skal tages hensyn til.

3. Bliver ydelse og batterikapacitet optimeret til din båd?

De vigtigste aspekter af rådgivningen omfatter motorens ydelse og batterikapaciteten. Størrelsen på batteriet har også en stor indflydelse på den samlede pris på pakken. Vi beregner ydelsen ud fra vægten, bådtype og anvendelsesområdet. Batterikapaciteten bestemmes derefter ud fra motoren og den ønskede køretid.


Også her var der ofte forskellige værdier i producenternes eller forhandlerens rådgivning. Nogle ville have ladet os sejle afsted med en 3 kW motor til en 3 tons husbåd. Til sidst valgte vi en bedre manøvredygtighed og en 6 kW motor.


Det kunne også gøres anderledes: Nogle producenter bragte en motor på 11 eller 15 kW i spil uden at blinke. Efter vores mening helt overdrevet, især da vi heller ikke ville sejle med båden på Rhinen i større strømninger.


Også med hensyn til køretiden og dermed størrelsen på batteriet var der nogle afvigelser, som naturligvis også var betinget af motoren. Nogle gange kan det være værd at overveje et andet tilbud. Det, du skal overveje, er, at kontaktpersonerne ofte bare vil tjene mere profit ved at sælge flere eller større drivsystemer.


Tips 3: Få information fra flere eller brug et uafhængigt værktøj som vores digitale rådgivning.


Derfor giver vi dig produktfinderen online gratis - i øjeblikket uden registrering. Bare så du kan få en grov retning. Så kan ingen sælge dig en 11 kW motor til en 2 tons båd, selvom 6 kW ville være mere end nok til at bringe båden op på skrothastigheden. Vi arbejder også i baggrunden på yderligere forbedringer, såsom en automatisk beregnet kørekurve. Men det er bedst med personlig rådgivning, da vi naturligvis ikke kan beregne alt 100% perfekt med et par indtastninger.

4. Har din kontaktperson et neutralt overblik over alle 500+ motorer?

Du har nu fået et godt overblik over, hvor meget kraft og kapacitet du har brug for til din båd. Perfekt! Nu kan du gå videre ved at undersøge de enkelte producenter eller leverandører og se på motorer og batterier.


Nemmere sagt end gjort. Der er mere end 500 forskellige elektriske bådmotorer fra mere end 20 producenter. Det måtte vi også erkende, og det tog flere dage at undersøge. Ærligt talt fandt vi ikke en kontaktperson, der kender til alle leverandører på markedet og kan vurdere, hvordan hver motor fungerer.


På vores sider om de enkelte motorer finder du alle de oplysninger, vi har til rådighed. Du kan få omfattende information og på lang sigt vil vi også give dig videoer, kundeanmeldelser og data fra testserier. Der er stadig meget arbejde foran os, og vi er taknemmelige for enhver støtte.


Tips 4: Tag dig tid til at få et overblik over det store antal motorer og sammenligne dem.


greenboatsolutions: Vores mål er at samle alle over 400 motorer fra mere end 20 producenter på vores platform og dermed tilbyde en gennemsigtig sammenligningsmulighed. Interesserede i elektriske bådmotorer kan gratis indhente alle oplysninger, sammenligne priser og direkte finde den rigtige kontaktperson. Vi arbejder på at forbedre dette tilbud for dig.

4. Har din kontaktperson et neutralt overblik over alle 500+ motorer?

5. Får du tilbudt forskellige alternativer fra flere producenter?

Producenterne rådgiver naturligvis kun om deres egne motorer, og de fleste butikker eller forhandlere fører kun en producent. Det er en fungerende løsning, men sandsynligvis ikke den bedste.


Du bør derfor overveje, hvor god forslaget fra forhandleren er. Hvis vi havde taget den første løsning til vores husbåd, ville vi have brugt mindst 10.000 € mere end nødvendigt. Du kan altså spare en masse penge.


Hvad ville have hjulpet os dengang? Vi ville have ønsket os en kontaktperson, der overtager hele forskningen og kun tilbyder de bedste komplette systemer. Samtidig er vi virkelig sparsommelige - for en konsultation ville vi ærligt talt heller ikke have betalt noget. Vi ville have ønsket os en win-win-situation, hvor sælgeren leverer en perfekt rådgivning og samtidig ikke koster mere end producenten.


Tips 5: Gør brug af vores service og spar penge ved købet. Samme pris som producenten. Ingen skjulte omkostninger. Vi modtager en lille provision fra producenten. Win-win for begge parter.

6. Er der omfattende information tilgængelig?

Hos mange producenter mangler der massiv information. Produktinformationer, kundeudtalelser, kørselskurver, osv. Ikke alt der glimrer er guld. Selv præsentationen af fordele og ulemper efterlader meget at ønske. Vi bemærkede ikke engang(!), at der blev rapporteret noget negativt om enkelte motorer.


Vi ville have ønsket os en slags Check24, hvor det ud over fordelene også klart fremgår, hvad der skal tages hensyn til, og hvor nogle modeller har deres ulemper. Det bør du som potentielle kunde vide på forhånd. Det er ikke let at fremstille åbenlyse ulemper på hjemmesiden.


Derfor vores Tips 6: Især for større systemer bør du søge rådgivning.


På vores hjemmeside kan du ud over produktinformationer også downloade alt, hvad der er tilgængeligt: Datablade, vejledninger, tekniske tegninger, osv.

7. Er produkterne lette at sammenligne?

At sammenligne elektriske bådmotorer er ærligt talt ret svært. Motorerne og batterierne ser ens ud udefra. Det er svært at vurdere, hvilke produkter der er bedre eller dårligere.


I første omgang samler vi tal og fakta overskueligt for at gøre en sammenligning overhovedet mulig. Dette fungerer bedst i oversigten med de forskellige komplette pakker eller med de enkelte produkter selv.


I en personlig rådgivning kan vi i det mindste fortælle om vores erfaringer med motorerne. Nogle producenter tilbyder prøvekørsler, afhængigt af størrelsen af motoren, bør du helt sikkert overveje dette.


Tips 7: Abonner på vores kanal "E-Bootsmotoren TV" og aktiver klokken for at se de nyeste tests og sammenligninger.

8. Er det muligt med en individuel løsning for dig?

Hvert båd er unik og også båd ejernes ønsker er meget individuelle. Her adskiller sig skidt fra kanel. De fleste producenter fokuserer på produkter, der passer til mange bådsejere. Men der er kun få gode kontaktpersoner til specialtilfælde.


Det bliver mere kompliceret for eksempel med en dobbeltmotor, en speciel installationssituation eller komplekse systemer til husbåde med sol og forskellige forbrugere. Vi har specielle kontaktpersoner til individuelle krav, der kan dække alle områder.


Tips 8: Hvis du har noget specielt i tankerne, har du brug for en speciel kontaktperson.


Din båd. Vores drivkraft. - Det er vores motto, og vi prøver at gøre alt muligt.

8. Er det muligt med en individuel løsning for dig?

9. Installation af en elmotor i båden

Den perfekte motor er fundet, men hvad nu? Hvem tager sig af installationen af elmotoren i båden? For udenbordsmotorer er det en afslappet sag op til en vis størrelse. Montering på hækken er ukompliceret og kan normalt udføres selv.


Hvad sker der med større indbygningsmaskiner og podmotorer? Nogle bådejere installerer også selv drevet i båden. Det er nemmest, hvis du allerede har en bådbygger på stedet. Mange har imidlertid ingen fast partner til sådanne ombygninger, eller bådbyggeren har endnu ikke installeret en elektrisk motor. Derudover kan virksomheder i dette område ofte knap nok klare sig uden ordrer.


Vi hjælper gerne med at finde en partner på stedet. Vi har allerede samlet erfaring med mange i branchen. Ved tekniske spørgsmål tager vi direkte kontakt med værftet. Heldigvis kræver en elmotor ud over installationen kun meget lidt service, da motorerne normalt er vedligeholdelsesfrie. Du sparer derfor tid og penge på lang sigt.


Tips 9: Søg tidligt efter en partner til installationen.

10. Er garantien og reservedele tilgængelige?

Elektromotoren kører og kører og kører. Men hvad sker der, hvis du har brug for reservedele? Ved grundberøring kan en propel hurtigt gå i stykker. Næsten alle producenter har alle reservedele på lager og kan sende dem inden for kort tid.


Generelt er der kun meget sjældent garantitilfælde med elmotorer. De færreste forhandlere har mange reservedele på lager. Derfor er det ikke så vigtigt at have en lokal forhandler. Reservedelene kommer alligevel direkte til dig med posten. Det samme gælder for mindre motorers garantitilfælde. Motoren sendes tilbage og repareres eller du får tilsendt en ny. Kun med større systemer er en lokal kontakt til installation anbefalet.


Garantien ser ens ud hos alle producenter. To års garanti for private brugere og et år i erhvervslivet. Nogle producenter har nu 5(!) års garanti på lithium-batterier. Det er efter vores mening et kvalitetsløfte, der kan ses.


Tips 10: Vær opmærksom ikke kun på prisen, men også på garantien og mulige reservedele.

Konklusion om køb af elektriske bådmotorer

Stort set alle producenter og forhandlere udfører en god rådgivning om deres egne produkter. Nogle af dem tilbyder også individuelle komplette pakker eller forskellige tilbud.


Hvis du værdsætter uafhængig og kvalitetsrådgivning, kan du med god samvittighed bruge vores rådgivningsværktøj eller vores sammenligningsmuligheder. Vi anbefaler naturligvis vores personlige rådgivning. Vi ses snart!

Dine fordele med greenboatsolutions

enkelt.
Få klik sparer dig for meget tid og stress!
hurtigt.
Du vil modtage et resultat inden for 5 minutter.
sammenlignelige.

Du sammenligner næsten 600 forskellige elmotorer.

transparent.

Du har overblik over mere end 30 producenter.

contact image