Hvad er fordelene og ulemperne ved el-motorer og forbrændingsmotorer for dig?
Vi giver dig et kort overblik over lighederne og forskellene mellem elektriske bådmotorer i forhold til forbrændingsmotorer. Hvad er fordelene ved en elektrisk motor på en båd? Hvor ligger de [formodede] ulemper? Vi ønsker dig god fornøjelse med videoen eller læsning af artiklen! Du er velkommen til at skrive til os med dine spørgsmål og forslag.
ELEKTRISK vs. FORBRÆNDER på vandet | Fordele og ulemper i oversigten
På grund af de aktuelle cookie-indstillinger kan Youtube-videoen desværre ikke vises.
Ligheder mellem elektriske og forbrændingsmotorer
Kan jeg køre lige så hurtigt med en elektrisk motor som med min forbrændingsmotor, eller vil jeg være langsommere undervejs?
Ingen bekymringer! En elektrisk motor sørger lige så godt for fremdriften af din båd. Ved maksimal hastighed er de to motortyper derfor lige så hurtige.
Hvad afhænger bådens hastighed af?
Til at begynde med troede vi, at motoren var den afgørende faktor for hastigheden. Men hastigheden afhænger mere af din båd end af motoren. I vores artikel {%ckve71par01nf3p66lenx45la___Elektroboote - alles Wissenswerte%} forklarer vi mere om den økonomiske hastighed og hvilke værdier der er nødvendige for at beregne hastigheden.
Energiforbrug af elmotor og forbrændingsmotor på båd?
Derfor anbefaler vi at sejle med en mere blid hastighed, uanset motoren. Selvfølgelig kan du også give den gas! Du skal dog altid have tilstrækkelig batterikapacitet eller ekstra brændstof om bord for ikke at løbe tør!
Så det afgørende er ikke energiforbruget, men snarere typen af lagring om bord, og der er forskelle. Du kan læse mere om forskellene i rækkevidden nedenfor i artiklen.
Funktionsmåde af elmotor og forbrændingsmotor
Propellen omdanner motorens kraft til skub og skubber båden i den ønskede retning. Forbrændings- og elmotorer har en fælles anvendelse og sørger for maksimal køreglæde på bådturen. Konstruktionen og måden, hvorpå drivakslen bringes i rotation, fungerer forskelligt.
Installation af bådmotorer
Forskelle mellem elektriske og forbrændingsmotorer
Er det værd at investere i en elektrisk bådmotor til min båd?
Fordele ved en elektrisk motor til både
Fordele ved en elektrisk motor i forhold til køretøjer med forbrændingsmotor er mange. Fra vores synspunkt har den elektriske motor mange fordele, men den er ikke altid 100% egnet. Der er også nogle udfordringer, som elektriske motorer medfører. Vi viser dig, hvordan du med vores hjælp nemt kan eliminere disse tilsyneladende ulemper:
1. Lydstyrken af en elektrisk motor
En elektrisk motor er markant mere støjsvag end en forbrændingsmotor! Afhængigt af typen og opbygningen varierer motorlydstyrken. E-motorer uden gear har en lydstyrke på kun 30-60 decibel og er dermed praktisk talt lydløse. Elektriske bådmotorer med gear er dog lidt højere, omkring 70 dB. Uanset hvad er de elektriske motorer markant mere støjsvage. Støjen fra en forbrændingsmotor minder om hovedgaderne i en storby. For os var det netop anledningen til at overveje en elektrisk motor til vores båd. Når vi tager på en bådtur, tænker vi primært på naturen og afslapning.
Vores holdning: Når det kommer til lydstyrke, er der ingen alternativ til elektriske motorer ... bortset fra muskelkraft selvfølgelig, hvor du endda gør noget godt for din sundhed!
Generelt afspejler artiklen udover fakta også vores holdning. Vi forsøger at være så objektive som muligt. Der er som med næsten altid en anden holdning. På messer hører vi lejlighedsvis udtalelser fra bådejere som:
- motoren skal være høj og stinke
- kan jeg få en højtaler til motorens lyd?
- Elektrisk? Så skal jeg jo tale med de andre
-
1. Elektromotorer er markant mere støjsvage eller helt lydløse
-
2. Uden udstødning ingen ubehagelig lugt
-
3. Løbende omkostninger er markant billigere!
-
4. Miljøvenlig og økologisk bæredygtig
-
5. Fremtidssikker: Ingen frygt for kørselsforbud
-
6. Vedligeholdelsesfri: mindre arbejde
-
7. Højere sikkerhed om bord
-
8. Virkningsgrad og acceleration er højere
-
9. Håndtering og betjening er nemmere
-
10. Høj fleksibilitet: Strøm om bord og i havnen
2. Uden udstødning og en ren affære
En elektrisk motor producerer ingen miljøskadelige og stinkende udstødningsgasser under kørslen. Studier har vist, at på grund af manglende filteranlæg slipper 38 gange mere kvælstof ud i atmosfæren. Desuden kræver motoren ikke olie, der kan lække ud.
Kører du med familien til søen og har du lugten af en tankstation i næsen? For os personligt var det en af de vigtigste grunde til at beskæftige os med emnet elektrisk mobilitet. (Der er selvfølgelig undtagelser, der kan lide lugten af en tankstation.) Ikke desto mindre tænker vi på dig og din sundhed.
Manglende udstødningsgasser eller smøremidler i vandet har også stor indflydelse på dyr og miljø. I havneanlæg ser vi alt for ofte en skinnende oliefilm på vandet. Udover dyrene har det også fordele for vandkvaliteten i dit område. Især med de stadig varmere somre er vandkvaliteten i søer og floder i Tyskland en vigtig faktor, der fremmes af elektriske bådmotorer.
3. Ingen vedligeholdelsesomkostninger og billig drift!
Break-Even: Hvornår er en el-motor billigere?
Tilbagebetalingstiden afhænger af motoren og din kørselsadfærd. Ved beregningen sammenligner du omkostningerne ved køb og drift: Du køber en 15 HK forbrændingsmotor til 4000€ og bruger årligt 800€ på benzin og 200€ på vedligeholdelse. Eller du køber en 11 kW (15 HK) el-motor med batterisystem til 8000€ og bruger kun 200€ på strøm om året.
Din elektriske drivkraft vil allerede være rentabel efter 5 år. Efter 10 år har du allerede sparet 4000€. Fossile brændstoffer er en begrænset ressource. Tror du, prisen vil stige i fremtiden? Vi forventer på lang sigt, at benzinpriserne pr. liter vil stige markant på grund af en CO2-afgift eller lignende.
På den anden side giver billige solceller mulighed for at generere strøm til nul omkostninger. Denne strøm kan lagres direkte i dit batterisystem.
4. Miljøvenlig og økologisk bæredygtig
Hvis du bruger grøn strøm til din elmotor, er driften endda klimaneutral. Hvad betyder klimaneutral? Der dannes ingen skadelige CO2-emissioner eller kvælstofoxider, der forurener luften og truer din sundhed. Derudover kommer forurenende stoffer som brændstof, olie eller andre smøremidler ikke i vandet. Der er ingen risiko for at skade de lokale farvande og dyr med elmotorer.
For at generere strøm på vandet selv, er det muligt at montere solpaneler eller små vindmøller på båden. Alternativt kan du også opbygge anlæg på kajen eller på din bådshus og være sikker på at undgå stigende elpriser.
Dette er især velegnet til husbåde med et større tagareal, men også til mindre både. Mange solpaneler kan foldes sammen eller rulles op og er derfor lette at installere på taget eller rælingen af båden.
5. Ingen kørselsforbud for elektriske både
Naturligvis er der allerede nu i Tyskland og Østrig en række søer med kørselsforbud. Vi er personligt sikre på, at kørselsforbud og højere krav vil stige kraftigt i fremtiden. Med en elmotor er du på den sikre side. Især hvis du overvejer at købe en ny bådmotor, bør du holde dette væsentlige faktor i tankerne.
6. Vedligeholdelsesfri - aldrig mere stress!
Midt i sæsonen skal du skifte sliddele på din motor. Ikke med en elmotor. De fleste elmotorer er vedligeholdelsesfrie og har en ekstremt lang levetid ved høj kvalitet. Dette sparer dig for meget stress. Har motoren stadig garanti? Hvor kan jeg få motoren repareret, og hvor dyrt bliver det? Måske er du også teknisk dygtig og udskiftning af et par sliddele giver dig ingen problemer. Så er det ikke så dramatisk for dig. Vi ville være ærligt sagt helt overvældet! Derfor foretrækker vi at gå på den sikre side med en elmotor.
7. Højere sikkerhed om bord
Sikkerhed er altafgørende. På landjorden overbeviser elbiler med deres højere sikkerhed. På vandet skal batteriet opbevares tørt, men sprøjtende vand er ikke noget problem. De fleste motorer er fuldstændig beskyttet mod sprøjtende vand. Nogle batterier er endda fuldt flydeegnede. Risikoen for brande er lav, men vi anbefaler stadig en speciel brandslukker om bord for visse batterier for at øge sikkerheden. Vi arbejder primært med lithium-jernfosfatbatterier. Disse er ikke brandfarlige og derfor helt sikre.
Det er ikke nødvendigt at håndtere brandfarlig og eksplosiv benzin om bord. Fra vores synspunkt er det meget mere behageligt uden en benzindunk om bord.
8. Bedre virkningsgrad og højere acceleration
I praksis er det helt sikkert forståeligt: jo hurtigere det går, desto bedre for dig. Det samme kan observeres med elektriske biler. Ikke uden grund har en Tesla Model S en så høj acceleration og efterlader alle andre biler ved lyskrydset. Og det på trods af det ekstra vægt fra batterierne!
9. Nem betjening og god håndtering
Mange motorer har en omdrejningsregulering til trinløs styring. Fordelen er, at motoren kan skifte mellem fremad- og bakgear uden at skulle skifte gear. Betjeningen er således markant mere intuitiv, brugervenlig og hastigheden kan reguleres bedre.
En anden fordel ved elmotorer er, at motor og batteri kan overvåges meget let. Ofte tilbyder producenter særlige funktioner, der ikke er direkte integreret i forbrændingsmotorer.
Dette inkluderer beregning af resterende rækkevidde, strømforbrug, GPS eller en autopilot. Selvfølgelig kan du også tilføje disse funktioner separat til forbrændingsmotorer, hvis du ønsker det. Med elmotorer er de ofte allerede integreret, og du behøver ikke investere mere end nødvendigt.
10. Høj fleksibilitet: strøm til enhver tid og overalt
Hvis du bruger en elektrisk motor, har du altid elektricitet om bord. Andre strømforbrugere som varmeapparater, lamper, kølebokse og andet kan også betjenes via den samme strømkreds. Sørg for at tage hensyn til den nødvendige kapacitet allerede tidligt i designet af dine batterier. Ved planlægning af din bådturute skal du også tage hensyn til opladningssteder på grund af den maksimale kapacitet.
Det gode ved elektriske motorer: Strøm er næsten overalt tilgængelig! Så du kan oplade batteriet både ved din egen kaj og i havne, anløbsbroer eller på strømstationer og er derfor stadig meget fleksibel.
Ulemperne ved en elektrisk motor
Er egnede både til elektrisk fremdrift?
-
Energitetæthed og rækkevidde
-
Købsomkostninger for elektriske bådmotorer
-
Miljøpåvirkninger af produktionen af batterier
-
Vægt af bådbatterier
-
Opladningstid
1. Energitetstæthed og rækkevidde
Benzin har en energitetstæthed, der er 100 gange højere end lithium-ion-batterier. E-motorer er 10 gange mere effektive. Effektivt set er energitetstætheden derfor 10 gange dårligere og påvirker derfor den maksimale rækkevidde negativt. Derfor er batterivægt og anskaffelsesomkostninger især vigtige faktorer for større motorer eller vedvarende glideflyvning. Det er derfor værd at bestemme batterikapaciteten optimalt til den ønskede køretid og kapacitet.
Ved at planlægge dine ruter eller udflugter godt, kan denne ulempe meget let omgås. Strøm er normalt tilgængelig på enhver kaj eller enhver havn. Hvis du bruger din båd om dagen, kan den tilsluttes strømnettet ved kajen om natten og vil være fuldt sejlklar senest næste dag.
Det er en ulempe, fordi du enten har brug for mere plads til batterier i din båd eller har en kortere rækkevidde. Heldigvis tager en E-motor markant mindre plads end en hovedmotor med forbrændingsmotor. Fra vores erfaring har der ikke været problemer med rækkevidden ved de fleste overgange til en E-motor.
2. Anskaffelsesomkostninger for elektriske bådmotorer
De sidste årtier har set enorme spring i energitætheden af batterier med 5 til 8 procent om året. Der investeres milliarder af euro årligt for at fremme udviklingen yderligere. De vigtigste aktører er især de store bilproducenter, som planlægger at skifte til rene energikilder inden 2030.
Dette gavner især både bådsejere og konceptet med elmotor og batteri bliver mere attraktivt. Batteripriserne falder lige nu fra 1.000 € pr. kilowatt-time til kun 500 €. Denne udvikling vil gøre det billigere i de kommende år og mere rentabelt for dig! Derudover forskes der også meget i brugen af brint som energikilde. Brint lover en lignende rækkevidde og hurtig påfyldning som med almindelig brændstof. Men omkostningerne til brændselscellen er stadig ikke konkurrencedygtige. Vi er spændte og vil være helt i front! Og endnu vigtigere: Vi holder dig opdateret i vores nyhedsbrev om den nyeste teknologi!
3. Miljøpåvirkninger af produktionen af batterier
Elektromotorer og batterisystemer skal produceres og transporteres til Tyskland. Der bruges også ressourcer under produktionen, og der opstår CO2-emissioner. Motorerne produceres også ofte i Asien og importeres derefter.
Vi lægger stor vægt på at gøre opmærksom på denne kendsgerning og foretrækker producenter med en bedre CO2-balance. Vi har udviklet en speciel CO2-regnemaskine på vores hjemmeside, hvor du kan beregne CO2-balancen detaljeret og se, hvornår en elmotor er bedre for miljøet.
I medierne rapporteres der i øjeblikket meget om produktionen af batterier til elbiler og de skader, der opstår for miljøet. Snart følger en detaljeret artikel om produktionen og de dertil knyttede emissioner.
Der udledes ca. 125 kg CO2 pr. kWh batteri. Dette svarer til emissionen af ca. 60 liter benzin. Afhængigt af batteriets størrelse kan du derfor hurtigt beregne, hvornår det er rentabelt at skifte til et batteridrevet køretøj. Ofte allerede inden for det første år!
4. Vægten af batterierne
En tommelfingerregel er, at AGM-batterier er cirka tre gange tungere. Ved en konvertering flyver tanken normalt ud af båden og giver tilstrækkelig plads og en vis ramme for ekstra vægt på båden. Det er vigtigt at optimere batteriet så meget som muligt, så lidt mere vægt i båden næsten ikke er en ulempe mere. Især på sejlbåde har du også brug for lidt mere vægt i kølen fra tid til anden.
5. Opladningstid for både
Opladningstiden til fuld opladning varierer afhængigt af batteriet og opladeren. En båd kan tankes betydeligt hurtigere med benzin, diesel eller brint. Dette er på papiret en yderligere ulempe ved en elektrisk bådmotor. Men bådførere er sjældent på vandet i lang tid uden stop. Batterisystemernes opladningshastighed stiger fortsat, og fleksibiliteten i e-mobilitet udvikler sig også. Tesla's Supercharger viser vejen og oplader en bilbatteri op til 80% på 30 minutter. Antallet af ladestationer på vandet stiger også fortsat, så længere ture vil også være mulige i fremtiden.
Afhængigt af dine behov finder vi gerne en passende opladningsmulighed eller en elektrisk motor med tilsvarende rækkevidde til din båd. En elmotor er dog ikke altid den mest fornuftige løsning for enhver rækkevidde og enhver anvendelse.
Konklusion: Sammenligning af elektriske og forbrændingsmotorer
Hvis du ejer en båd, der kræver en stor motor til planing, er du måske bedre tjent med en klassisk forbrændingsmotor i øjeblikket. Hovedsageligt på grund af batterisystemet.
Argumenterne for forbrændingsmotorer er især de til tider lavere anskaffelsesomkostninger ved større drivsystemer og den længere rækkevidde og køretid ved store motorer. På dette område er elektriske motorer i den absolutte premiumklasse, fordi alt er muligt. Især batterisystemerne til planende både er dyre. Ikke desto mindre er elektriske motorer også ideelle til planing og har lige så meget kraft! Især på søer, hvor kun el-både er tilladt, er der ingen alternativ.
Fordele ved en elektrisk motor er, at den er stille, emissionsfri, ren og normalt vedligeholdelsesfri. Derudover er driftsomkostningerne markant lavere, hvilket kan give en økonomisk fordel for hyppige brugere. Elektriske motorer har også været meget populære blandt fiskere, små både og gummibåde i mange år.
Prisen med batteri er ofte endda lavere eller i det mindste lige så høj som med en forbrændingsmotor. De utallige andre fordele ved den elektriske motor overstiger klart dette. Vi er spændte på at se, hvordan emnet e-mobilitet udvikler sig i Tyskland og Europa, og vi ser frem til feedback og dine erfaringer med e-motorer!
Dine fordele med greenboatsolutions
Du sammenligner næsten 600 forskellige elmotorer.
Du har overblik over mere end 30 producenter.