Den bedste 15 HK elektriske påhængsmotor i 2023? | Propel S1 vs. Torqeedo Cruise 10

Den bedste 15 HK elektriske påhængsmotor i 2023? | Propel S1 vs. Torqeedo Cruise 10

Torqeedo Cruise 10 vs. Propel S1 - 10 kW påhængsmotor

Ansvarsfraskrivelse på forhånd: Propel har stoppet udviklingen og produktionen. Torqeedo forbliver uovertruffen markedsleder på 15 hk-ækvivalenten. Der er selvfølgelig stadig et par andre producenter i dette segment, men mere til forskydningsbåde.


Videoen var ikke sponsoreret og skal heller ikke favorisere nogen af de to producenter. De resultater, der vises her, er vores personlige mening. Du kan se resultaterne her og på vores YouTube-kanal: E-Bootsmotoren TV

Torqeedo Cruise 10 vs. Propel S1 - 10 kW påhængsmotor

Optimale testbetingelser

Vi havde perfekt vejr midt i november i Amsterdam, lidt vind og milde temperaturer. De to udenbordsmotorer blev testet på to identiske både. Båden med Propel S1 var lidt tungere og havde en lidt anden vægtfordeling, da der var to personer om bord.


Ved slutningen af hastigheden kunne vi måske have fået lidt mere ud af Propel-båden. Men vi var virkelig overraskede over testresultaterne. Det skal siges, at Propel S1 stadig var en testmotor fra den første prototype. Men også Torqeedo Cruise 10 blev renoveret med skråtandet gearkasse, og nu er der kun 12 kW-versionen af Cruise med fjernbetjening.

Optimale testbetingelser

Lave en Propel testkørsel

By the way: You can book a test drive in Amsterdam through us or through Propel. Currently mainly with the Propel D1 inboard. By arrangement, a test drive with the S1 outboard is possible. Please contact us directly and we will help you with the arrangement!

Lave en Propel testkørsel

Propel S1 vs. Torqeedo Cruise 10.0 R in test

På grund af de aktuelle cookie-indstillinger kan Youtube-videoen desværre ikke vises.

Acceleration compared

In the tests, both drivers put the lever completely on the table at a starting signal. Both boats don't take anything on the first 3-5 meters. Then the boat with the Propel S1 comes over the hull speed. Within a few seconds, the Propel S1 has a significantly higher top speed than the Torqeedo Cruise 10 and simply drives away. Within 50 meters, the Propel gets a lead of several boat lengths.


Clear winner: the Propel S1.


Stopping was also no problem for the Propel S1. The boat came to a stop within a few seconds. However, with the S1, you create a decent bow wave that catches up with you. This makes it a bit more difficult due to the higher speed.

Acceleration compared

Hastighed i sammenligning

Især den maksimale hastighed ved fuld kraft er bemærkelsesværdig. Torqeedo Cruise 10 har nået en maksimal hastighed på 10 km/t. Det svarer til skroghastigheden for båden. Vi forventer et sammenligneligt resultat fra andre motorer i samme effektområde: Aquamot, E-Tech, Mitek eller RiPower. Her kan man se den teoretiske kørekurve.


Det var imidlertid helt anderledes med Propel S1 påhængsmotoren. Her kunne vi måle en maksimal hastighed på 19 km/t. 50% mere end Torqeedo Cruise 10! Med samme effekt kom vi ud over skroghastigheden, og båden gik i halvplaner. Så med Propel S1 kan man endda tænke på vandski med små børn på den rigtige båd.


Dette resultat var meget uventet for os og virkelig imponerende.

Hastighed i sammenligning

Rækkevidde sammenlignet

Ved elektriske påhængsmotorer er effektiviteten især vigtig: Med hvor meget kraft kan jeg opnå en behagelig hastighed på min båd. E-både har normalt ikke ambitionen om at opnå så høje hastigheder som muligt.


Med et kig på kørekurverne for begge motorer bliver det klart: Propel S1 er markant mere effektiv på farten. Med det samme batteri kan man køre cirka 10% længere. Det er virkelig en ordentlig værdi på lang sigt og bør absolut tages i betragtning ved valg af batterier.

Rækkevidde sammenlignet

Lyd fra begge 15 HK elmotorer

Begge motorer er ikke lydløse, både Propel S1 og Torqeedo Cruise 10. Især i det lavere omdrejningsområde forårsager gearkassen stadig nogle lyde. Vi ved allerede fra Propel, at der arbejdes på det. De tilgængelige S1 fra april vil blive ændret og sandsynligvis blive endnu mindre hørbare. Vi har endnu ikke testet Cruise 12.0 med det nye skråtandet gear.


Vi sad primært i båden med Propel S1. Men helt ærligt: vi hørte næsten ikke Cruise 10.0 fra vores båd. Cruise-modellerne er helt anderledes end de gamle Torqeedo Travel 1003-modeller. Hvis man sidder tæt på motoren, er støjen selvfølgelig hørbar.


Alt i alt ser vi en lille fordel ved Propel S1 her.

Pris og batterier

Selvfølgelig er købsprisen en af de vigtigste beslutningskriterier ved enhver købsbeslutning. Et komplet system bør være overkommeligt efter vores opfattelse. Vores merværdi ligger især i personlig rådgivning og vores forskellige referencer. Vores hjemmeside og vores YouTube-kanal skal også hjælpe både båd ejere og informere om elektriske drivsystemer og de forskellige fordele og ulemper. Til gengæld vil vi naturligvis være glade, hvis du bestiller en elmotor gennem os, hvis du beslutter dig for at købe en.


Det komplette system med Propel S1 med 10 kWh LiFePO4 starter ved 12.000 €. Det er en ægte udfordring for ydelsesområdet. Med Propel-batterierne er systemet naturligvis lidt dyrere. Det komplette system fra Torqeedo Cruise starter ved 17.000 €. Med de originale Torqeedo-batterier koster det komplette system endda 22.000 €.


Vi skal klart sige, at Propel S1 er et rigtigt godt tilbud i øjeblikket. Men den nævnte pris på 5.700 € for påhængsmotoren er endnu ikke endelig. Den endelige salgspris vil sandsynligvis være lidt dyrere. I sidste ende vil Propel S1 sandsynligvis stadig være flere tusinde euro billigere end Torqeedo.

Andet: Kørekort, tilgængelighed

Varianten med fjerngas fra Torqeedo - Cruise 12.0 R - har mere end 15 hk og kan derfor ikke køres uden kørekort. Fra vores synspunkt er dette en enorm ulempe, især for udlejere og fritidsområdet. Her kan Propel S1 klart score. Hvis man derimod tænker på køreskoler, er det endda nødvendigt at tage en elmotor med mere end 11 kW. Her vil vi derfor helt klart anbefale Torqeedo 12.0 R eller 2x ePropulsion Navy 6.0 EVO.


En stor ulempe ved Propel er i øjeblikket tilgængeligheden. Udviklingen og konfigurationen har taget længere tid end forventet. Motoren skulle faktisk have været leveret allerede i begyndelsen af 2022. Den næste leveringsdato er april 2023 - vi er spændte på, om Propel kan holde denne. Vi har allerede modtaget nogle forudbestillinger og anbefaler en så tidlig kontakt som muligt for vores rådgivning. Selv nu efter vores tests er vi sikre på, at S1 påhængsmotorerne vil blive revet væk.

Dine fordele med greenboatsolutions

enkelt.
Få klik sparer dig for meget tid og stress!
hurtigt.
Du vil modtage et resultat inden for 5 minutter.
sammenlignelige.

Du sammenligner næsten 600 forskellige elmotorer.

transparent.

Du har overblik over mere end 30 producenter.

contact image