Bådbatterier i oversigt

Bådbatterier i oversigt

Du vil gerne informere dig om batterier til båden. Vi vil forklare, hvad der skal overvejes med batterier og hvad der er teknisk bagved. Denne artikel handler primært om generel information. I vejledningen finder du specifikke oplysninger om køb af bådbatterier.

  • 1.

    Installation and circuitry

  • 2.

    Sikkerhed og kabinet

  • 3.

    Batteri-styringssystem

  • 4.

    Overvågning og kontrol

  • 5.

    Opladere

Installation af batteri i båd og kredsløb

Ved installation af dit batterisystem skal du være opmærksom på nogle grundlæggende ting. Det vigtigste er producentens specifikationer! Hvis du overholder følgende 10 punkter, kan der næsten ikke gå noget galt!

Ved installation af batteriet, skal du sørge for at:

  • 1.

    Batteriet er sikkert fastgjort eller fastgjort i båden

  • 2.

    Tilstrækkelig luftcirkulation er mulig
  • 3.

    Batterikontakterne er beskyttede

  • 4.

    Forbindelseskablerne er fastgjort

  • 5.

    Kun kompatible kabler med tilstrækkelig tværsnit skal anvendes
  • 6.

    Den korrekte kredsløb tages i betragtning (normalt krydset)

  • 7.

    Lithium battery has a BMS

  • 8.

    Det er bedst at have en batteribalancer til rækkeforbindelse

  • 9.

    Kablerne er hverken beskadigede eller for lange

  • 10.

    Kablerne er hverken beskadigede eller for lange for at undgå tab

Populære LiFePO4-batterier

For øvrigt kan du finde bestemmelsen af din båtbatterikapacitet i vores vejledning. Tag et kig!

Opbygning af et batterisystem med kredsløb

Vi anbefaler at bruge et batteri, hvis det er muligt. Kredsløb kræver mere installation og har også andre tekniske ulemper. En vigtig forudsætning for kredsløbet er producentens angivelse af batteriets egnethed.


Hvis du kombinerer batterier, kan du øge spændingen eller kapaciteten af batterisystemet. Ved serieforbindelse øges spændingen. Du kan kombinere to identiske batterier med en nominel spænding på 12 volt i en serieforbindelse til et 24 V batterisystem. Ved parallelforbindelse vil kapaciteten fordobles fra 100 Ah / 12 V til 200 Ah / 12 V.

Opbygning af et batterisystem med kredsløb

Ulemper ved en serieforbindelse

En serieforbindelse af flere batterier er kun så stærk som dens svageste led. Forskellige ladningsniveauer fører til en reduceret kapacitet og levetid for et batterisystem, som kan forhindres ved hjælp af en balancer. Opladere kan ikke udligne dette!

Ulemper ved en parallelskobling

Fejlen af en enkelt celle kan beskadige hele parallelskoblingen til celledøden. Årsagen er høje udligningsstrømme mellem batterierne. Også her: Brug sikringer eller balancere, så en enkelt defekt battericelle ikke beskadiger alle andre inden for batterisystemet.

Batteribalancer

With lithium batteries, cell balancing is taken over by the BMS so that small differences can be compensated. Cell balancing can be done actively or passively. Active balancers transfer energy from cells with higher charge to cells with lower charge. In contrast, passive balancers function like a charge limiter, so that all cells are equally charged.

Brugsanvisning for batterier

Du bør absolut læse disse instruktioner inden brug:

  • 1.

    Udfør en ladningsudligning mellem batterierne regelmæssigt, hvis du bruger en bank af flere batterier.
  • 2.

    Vær sikker på at følge producentens sikkerhedsanvisninger. Tænk også på andres sikkerhed.

  • 3.

    Oplad batteriet så hurtigt som muligt efter brug (ellers kan der opstå kapacitetstab!)

  • 4.

    Brug kun passende kabler til tilslutning og fastgør dem omhyggeligt

  • 5.

    Sørg for at opbevare og overvintre dit batteri korrekt.
  • 6.

    Sørg for at bruge en passende oplader til at oplade batteriet
  • 7.

    Sørg for, at dit lithium-ion-batteri er beskyttet af et BMS!
  • 8.

    Sørg for at have en passende placering eller en sikker stand til dit batteri
  • 9.

    Brug helst kun batterier af samme model, alder og ladningstilstand i en batterikreds

Sikkerhed af batterier

Hos os finder du kun lithium-ion-batterier eller VLRA-batterier. Begge er vedligeholdelsesfrie og lækagesikre. Batterierne kan derfor installeres uafhængigt af position. Disse batterier er meget sikre sammenlignet med andre åbne batterityper eller benzin.


Du bør altid følge producentens sikkerhedsanvisninger. Sikkerhedsrisici opstår hovedsageligt ved uforsvarlig behandling eller grov uagtsomhed. Dette kan f.eks. være forkert installation, forkert opladning, vold, åben ild eller en kortslutning.


Forkert installation eller opladning med en ikke-passende oplader beskadiger elmotoren og batteriet. For høje strømme fra opladeren fører til opvarmning af batteriet og en reduktion i levetiden. I alvorlige tilfælde kan dette føre til brand- eller eksplosionsfare. Ved køb skal du være opmærksom på kompatible komponenter for at undgå visse risici.

Sikkerhed af batterier

Batterikabinet

Kabinettet beskytter battericeller mod miljøpåvirkninger, på både både og andre steder, skal kabinettene være mindst stænktætte eller vandtætte. Standardmaterialet til batterikabinetter er ABS-plast med lav vægt. Dette er robust, vejr- og aldringsbestandigt, så det er optimalt egnet. Nogle producenter af særligt avancerede batterisystemer med høj kapacitet bruger rustfri stål- eller aluminiumslegeringer.


Batterier, der ikke er primært designet til bådområdet, har ofte heller ikke en høj IP-beskyttelsesklasse. Solcellelagre i forhold til bådbatterier er hverken særlig støv- eller vandtætte. Hvis du vil bruge disse batterier, skal de installeres på et vandtæt sted. Alternativt kan du bruge et batterikabinet.

Batteristyringssystem

Et batteristyringssystem (BMS) beskytter lithium-batterier mod farer og beskadigelse samt andre sikkerhedsrisici. Derfor anbefaler vi altid at bruge et BMS til lithium-batterier. Lithium-ion-celler er særligt sårbare over for over- og dyb afladning.

Skader og farer ved batterier

Når man forlader producentens anbefalede spændingsområde, kan det føre til kortslutning og ødelæggelse af cellen. En anden vigtig funktion er at balancere celle spændingerne. Temperaturovervågning og belastningsbegrænsning sikrer, at strømmen afbrydes i tilfælde af alvorlige problemer. Batteriet kan derfor ikke tage skade, og farer som brande eller eksplosioner vil blive forhindret.

Yderligere funktioner af et BMS kan være:

  • 1.

    Temperatur overvågning

  • 2.

    Overcharge protection

  • 3.

    Grænse for maksimal strøm for at undgå overbelastning

  • 4.

    Balancering af celler

  • 5.

    Kommunikation mellem battericeller og bilcomputer
  • 6.

    Kortslutningssikring

  • 7.

    Optagelse af historie (vigtig for garanti)

  • 8.

    dyb afladningsbeskyttelse

Hvilket batteri skal du vælge?

Vær derfor opmærksom på, at batteriet er beskyttet af et BMS, når du vælger den nyeste lithium-teknologi. Lithium-ion-batterier uden BMS er alligevel en sjælden undtagelse. Vi henviser separat til undtagelser.

Hvilket batteri skal du vælge?

Overvågning og styring af batteriet

Vigtige nøgletal, der overvåges:

  • 1.

    Batterispænding (opladning og drift)

  • 2.

    Batteriopladning

  • 3.

    Batteritemperatur under opladning
  • 4.

    Opladnings- og afladningsstrømme

  • 5.

    Batteritemperatur under drift

Batteriets opladningsniveau

Det er ofte vigtigt at kunne aflæse batteriets restkapacitet og have sikkerhed om resterende rækkevidde. Ofte er der en LED-display på den elektriske påhængsmotor. Dette er normalt ikke meget præcist, men er normalt tilstrækkeligt. En batterimonitor viser dig opladningsniveauet lidt mere præcist.

Batterispænding

Spænding er den vigtigste parameter, da den kan bruges til at bestemme opladningsniveauet. Mange skærme viser direkte det relevante opladningsniveau og ikke batteriets spænding. Spænding er en standardværdi på batterimonitorer eller bilcomputere. Under opladning vises batterispændingen altid på opladere.

Opladnings- og afladningsstrøm

Opladningsstrømmen styres af opladeren. Mange opladere giver mulighed for at vise den aktuelle opladningsstrøm. Opladningsydelsen kan også bestemmes ud fra opladningsstrømmen og opladningsspændingen (V*Ah = Wh). Jo højere opladningsstrømmen er, desto højere ydelser ved opladning og opladningshastighed af batteriet.


Du bør altid sørge for, at batteriet også kan tåle opladningsstrømmen. Hvis ikke, kan det føre til kapacitetstab eller endda ødelæggelse af batteriet. Det samme gælder for afladningsstrømmen. Restkøretiden kan beregnes ud fra afladningsstrømmen og ladetilstanden.

Visning af resterende køretid

Den resterende køretid kan relativt let beregnes. Hvis du måler den aktuelle strømforbrug og kender den anvendelige kapacitet af batteriet, kan du beregne den resterende køretid. Den resterende rækkevidde kan også beregnes ud fra den aktuelle hastighed og den resterende køretid. Da begge værdier ikke kan måles direkte, vises de heller ikke som standard på motorindikatorer og bordcomputere.

Temperatur under opladning af batteriet

En ofte overvåget parameter er temperaturen af batteriet under opladning. Temperaturen må ikke overstige ca. 55 ° C, da det ellers vil blive beskadiget. Risikoen opstår normalt kun ved hurtigopladere eller for høje ladestrømme. Vi anbefaler derfor altid en passende oplader.

Driftstemperatur

The temperature of the battery during operation should also not be too high or too low. An ideal temperature is 20°C. Overheating protection is by no means a standard feature of batteries. As long as you use your battery properly and use a suitable charger, this will probably never be relevant.

Driftstemperatur

Opbevaring og vinteropbevaring af batteriet

Hvordan du bedst opbevarer eller vinteropbevarer batteriet, afhænger af batteritypen og kan variere lidt. AGM-, gel- og lithiumbatterier kan normalt overvintre på båden. Kolde temperaturer skader dem ikke takket være lav selvudladning. Kun ved temperaturer under -20 °C kan batterierne tage skade, da elektrolytterne kan fryse på et tidspunkt.

Opbevaring og overvintring af blybatterier

Blybatterier (AGM- og Gelbatterier) bør opbevares fuldt opladet. Du bør afbryde forbindelsen til batterierne og tilslutte dem til en oplader med vedligeholdelsesladning, hvis det er muligt. Hvis dette ikke er muligt, anbefaler vi, at du kontrollerer batteriets ladningsniveau og oplader det om nødvendigt. Det er bedst at overholde producentens anbefalede udladningsspænding.

Opbevaring og overvintring af lithium-batterier

Lithium-ion-batterier bør opbevares bedst ved en opladningsgrad på 50-75%. Lithium-ion-batterier skal også afkobles, men må under ingen omstændigheder tilsluttes en oplader med vedligeholdelsesopladning. På grund af den meget lave selvudladning bør batteriet overleve hele vinteren. Du kan dog efter et par måneder kontrollere batteriets opladningsniveau for at undgå dyb afladning.

Bådbatterioplader

Batteriopladere adskiller sig fra hinanden ved opladningsmetoden, spændingsområdet og opladningskapaciteten. Teoretisk set opfylder alle forskellige opladningsmetoder det samme formål og kan bruges til alle batterityper. Da disse har forskellige egenskaber, er ikke alle opladningsmetoder ideelle til alle batterityper. Der er en særlig risiko ved for høj opladningskapacitet og en efterfølgende kraftig temperaturstigning i batteriet.

Bådbatterioplader

Altid en kompatibel oplader til batteriet!

Derfor anbefaler vi kun kompatible opladere til dit batterisystem. Så har du længe glæde af dit batteri! Vil du oplade dit batteri på båden og ved ikke hvordan? For øvrigt kan du finde bestemmelsen af en batterikapacitet i vores guide.

Altid en kompatibel oplader til batteriet!

Dine fordele med greenboatsolutions

enkelt.
Få klik sparer dig for meget tid og stress!
hurtigt.
Du vil modtage et resultat inden for 5 minutter.
sammenlignelige.

Du sammenligner næsten 600 forskellige elmotorer.

transparent.

Du har overblik over mere end 30 producenter.

contact image