Installation af en elektrisk podmotor i sejlbåden 🛠️

Installation af en elektrisk podmotor i sejlbåden 🛠️

E-motor til en Hallberg Rassy 26

Kundens båd er en Hallberg Rassy 26. Båden er fra 1979.


Båden har en vægt på 2.500 kg, en samlet længde på 7,95 m og en vandlinjelængde på 6,7 m. Beregnet giver det en skroghastighed på cirka 6 knob, eller 11 km/t.

Ejeren ønskede i rådgivningen at komme tæt på skroghastigheden med en sejltid på 5-6 timer ved 4 knob, altså en rækkevidde på mindst 20 nautiske mil. Installationen af elektro-podmotoren i båden var en succes.

E-motor til en Hallberg Rassy 26

Teoretisk sejlkurve for Hallberg Rassy 26

Teoretisk sejlkurve for Hallberg Rassy 26

Ønsket køretid, hastighed & rækkevidde

Ifølge den beregnede teoretiske kørekurve kræves der en kontinuerlig effekt på cirka 1,3 kW i timen for en hastighed på 4 knob. For en hastighed på 5 knob er det allerede cirka 3,5 kW i timen. Her ses meget tydeligt den eksponentielle sammenhæng mellem forbrug og hastighed.


Alt i alt burde en motor med 4 kW effekt egentlig være tilstrækkelig til kundens krav om 4-5 knob. For at holde båden manøvredygtig i vind og vejr blev der dog, efter vores anbefaling, installeret en 6 kW motor – også fordi der ikke er mange muligheder på markedet mellem 3 og 6 kW. Til den ønskede køretid er der altså brug for 2 batterier med hver 5 kWh.

Ønsket køretid, hastighed & rækkevidde

Hvilken motor var tidligere installeret?

De sidste 3 år var der installeret en Volvo Penta MD2020 med 19 hk. Denne fungerede som udskiftningsmotor for den oprindelige Volvo Penta MD2010, som havde taget skade på udstødningsmanifolden.

MD2010 havde en effekt på 10 hk. Før det, i 90'erne, var der endda kun installeret en MD5-udskiftningsmotor med 8 hk.

De 8 eller 10 hk kan nemt erstattes af den 6 kW ePropulsion.

Hvilken motor var tidligere installeret?

Hvorfor ePropulsion Podmotoren?

  • Bedste pris-ydelsesforhold på nuværende tidspunkt

  • Personlig kontaktperson i tilfælde af service

  • Ingen årlig vedligeholdelse og service, samt reparation af sliddele

  • Meget mange positive erfaringer med motoren

  • Kompatibilitet med tredjepartsbatterier

  • Link til 6 kW ePropulsion Pod (inkl. priser og batterimuligheder)

Hvorfor ePropulsion Podmotoren?

Installation af elektrisk podmotor i båden

Koblingsdiagram for 48V podmotor

Koblingsdiagram for 48V podmotor

Installation af podmotoren

Isætning af batterierne

6. Isætning og tilslutning af batterierne
Placeringen af batterierne var afgørende for sikkerheden. Ideelt set bør batterierne installeres i et forseglet (men ventileret) rum. WaterWorlds batterier er særligt sikre og godt beskyttet mod brand takket være LiFePO4-teknologien og deres aluminiumskabinet.

I dette trin var det vigtigt at sikre ensartet modstand i plus- og minuskablerne, når to eller flere batterier blev tilsluttet parallelt. Den korrekte balance garanterer ensartede lade- og afladningsstrømme, hvilket forlænger batteriernes levetid og minimerer fejl under drift. Vi brugte kun komponenter af høj kvalitet såsom skinner, sikringer, sikringsholdere, kabler og kabelsko.

Idriftsættelse af podmotoren

Praktisk kørekurve for 6 kW podmotor

Praktisk kørekurve for 6 kW podmotor

Testkørsel med elektrisk podmotor

Ønsker du også at ombygge din båd til en podmotor? Kontakt os nu!

Åbne spørgsmål?

Ønsker du også at ombygge din båd til en podmotor? Kontakt os nu!

Dine fordele med greenboatsolutions

nemt.
Få få klik, der sparer dig for meget tid og stress!
hurtigt.
Du vil modtage et resultat inden for 5 minutter.
sammenlignelig.

De sammenligner næsten 600 forskellige E-motorer.

gennemsigtig.

Du har over 30 producenter i overblikket.

Åbne spørgsmål?

Skriv en besked til os!

contact image